När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
– Vi går med jämna mellanrum ut och frågar våra medlemmar och andra patientförbunds medlemmar hur problemen med förpackningar. Vi vet att svåröppnade förpackningar är ett stort hinder i vardagen. De senaste åren har vi gjort enkäter där vi undersökt konsekvenserna av svåröppnade förpackningar och gång på gång kunnat konstatera att problemen är stora. Vi valde att låta Novus undersöka hur det ser ut för hela Sveriges befolkning. Vi kan konstatera att problem med svåröppnade förpackningar inte bara är en vardaglig utmaning för våra medlemmar utan för väldigt många människor. Det är hög tid för industrin att ta fram förpackningar som fungerar för alla människor. Det är också viktigt att produkt ägarna efterfrågar användarvänliga förpackningar från sina leverantörer i förpackningsindustrin, säger Stina Nordström, generalsekreterare på Reumatikerförbundet.
De tillfrågade i undersökningen är mellan 18-84 år gamla. Det visade sig att många människor upplever samma utmaningar som reumatiker som ofta har problem med nedsatt handfunktion. Kvinnor och den äldre målgruppen svarade i högre grad att de har problem med att öppna förpackningar. Det var väntat då kvinnor har svagare handstyrka än män och med åldern avtar handstyrkan.
Kort sammanfattning
*18 procent har alltid eller ofta problem med att öppna olika förpackningar.
*42 procent blir alltid eller ofta irriterade när en förpackning är svår att öppna.
Bland de som uppger att de blir irriterade när en förpackning är svår att öppna så svarar 22 procent att detta händer dagligen eller flera gånger i veckan.
* 69 procent har vi flera eller något enstaka tillfälle skadat sig när de försökt öppna en förpackning.
* 19 procent svarar att förpackningens design och funktion är mycket eller ganska viktig för beslutet att köpa produkten.
* 27 procent uppger att det händer att de väljer bort en produkt till förmån för produkt i förpackning som de vet att de kan öppna.