Norrköpingsföretag köps upp

PUBLICERAD: 4 februari 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Boardics grundare Per Ekerbring och Oskar Ryno, vd för AB Karl Hedin Emballage. Foto: Pressbild

AB Karl Hedin Emballage förvärvar Norrköpingsföretaget Boardic med sitt förpackningssortiment av träbaserade skivor.
– Vi har under de senaste åren haft ett allt närmare samarbete med Boardic och det känns nu helt rätt att ta nästa steg, säger Oskar Ryno, vd för AB Karl Hedin Emballage.

Boardic grundades 1995 och omsatte drygt 80 miljoner kronor under 2020. Företaget blir nu ett dotterbolag till Karl Hedin Emballage. Försäljningen kommer att fortsätta under varumärket Boardic, meddelar företagen i ett pressmeddelande.

Ett familjeföretag

Per Ekerbring, tidigare huvudägare och grundare till Boardic, säger i ett uttalande att han är nöjd att det blev just Karl Hedin som tar över som ägare.

– Det är ett livskraftigt familjeföretag som verkar i och värnar om det lokala, både när det gäller kunder och personal! Jag är övertygad att detta är den absolut bästa nya ägaren för både våra medarbetare och kunder och ger de bästa förutsättningarna för att fortsätta utveckla verksamheten i såväl Sverige som Estland.

Emballage av träskivor

Enligt Norrköpingsföretaget Boardic har de ett brett och anpassat sortiment av förpackningar tillverkade av träbaserade kvalitetsskivor från hela världen och ingår gör även de estniska dotterbolagen Boardic Eesti och Boardic Property.

Oskar Ryno, vd för Karl Hedin Emballage säger att de har haft ett allt närmare samarbete de senaste åren med Boardic, och att det nu känns helt rätt att ta nästa steg.

– Synergierna med vår nuvarande verksamhet är många och med förvärvet så breddas vårt erbjudande på marknaden. Vi hälsar alla nya kollegor välkomna och ser fram emot att kunderna testar oss och styrkan i vårt nu ännu bredare koncept och produktutbud.

En svensk träkoncern

Karl Hedin Emballage är en svensk privatägd träkoncern. I koncernen finns egen skog, sågverk, emballagefabriker och egen bygghandel. Cirka 1000 medarbetare arbetar i verksamheterna och omsättningen uppgick till cirka 5 miljarder kronor under 2020.

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Nestes bioråvara blir till bioPET-flaskor hos japanska Suntory

Den finska petroleumkoncernen Neste har inlett samarbete med japanska dryckesföretaget Suntory om produktion av dryckesflaskor i biobaserad PET. Ytterligare två andra företag ingår i samarbetet.
neste-suntory-utvaldx

Bioplastproduktionen tar fart igen

I samband med sin årliga konferens i Berlin presenterade European Bioplastics 2023 års statistik plus prognos för marknadsutvecklingen under tiden fram till år 2028.
bow

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning