Social supermarket startar i södra Stockholm

PUBLICERAD: 4 november 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Matmissoinen

Vid årsskiftet öppnas Matmissionen i Rågsved. En matbutik som minskar matsvinnet genom att sälja varor med bland annat nära bäst-före-datum, underlättar för personer som lever i ekonomisk utsatthet genom låga priser och skapar arbetstillfällen för personer som idag står utanför arbetsmarknaden. Butiken är resultatet av ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfood.

Stockholms Stadsmission öppnar Nordens första sociala matbutik, Matmissionen i centrala Rågsved vid årsskiftet. Butiken har som mål att tillvarata över 200 ton överskottsmat under 2016. Förutom att butiken i sig är en social satsning kommer eventuella intäkter från butiken gå till att utveckla Stockholms Stadsmissionens arbete med arbetsintegration och matsvinn.

– För oss är Matmissionen en dröm som går i uppfyllelse. Konceptet är unikt på så vis eftersom vi under ett och samma tak kan minska utsatthet och öka egenmakt genom att förse ekonomiskt utsatta familjer med prisvärda varor samtidigt som vi skapar arbetstillfällen för dem som idag som står helt utanför arbetslivet, säger Marika Markovits, direktor Stockholms Stadsmission.

Matmissionen har öppet för alla men kommer att erbjuda medlemskap till människor som lever i ekonomisk utsatthet, vilket innebär att medlemmar kommer att få handla mat till en tredjedel av vanligt butikspris. Under första året kommer även 20 personer som i dag står utanför arbetsmarknaden att erbjudas arbetsträning i butiken.

Produkterna i butiken kommer att vara sådana som är nära eller som precis har passerat nära bäst-före-datum, eller av annan orsak inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Målsättningen är att bidra till att minska det generella matsvinnet som alla matbutiker tampas med.

– Det mest klimatsmarta är att inte slänga mat. Matmissionen gör inte bara en social insats, det är också ett bra bidrag till en mer hållbar konsumtion.” säger Åsa Domeij, Chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

Butiken är ett pilotprojekt som etableras i ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfood (Willys och Hemköp), där Stockholms Stadsmission äger och står för driften av butiken och Axfood är medgrundare samt bistår med livsmedel, finansiering och kunskap.

Med i projektet finns också ett tiotal medfinansiärer från livsmedelsproduktionsledet, som också kommer att skänka varor som ska säljas. Dessa är: Arvid Nordquist HAB, Coca-Cola i Sverige, HKScan Sweden AB, Kavli, Lantmännen, Nestlé Sverige AB, Rydbergs, Santa Maria AB, SCA, Orkla Foods Sverige. Projektet är delfinansierat av Vinnova och övriga medfinansiärer är: Axel Johnson, Bring och Axfoundation.

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Stockholms Stadsmission bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från egen affärsverksamhet.

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet egenägda butiker uppgår till 257. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan, men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Grossistförsäljning mot företag drivs genom Axfood Närlivs och egenägda kedjan Axfood Snabbgross. Partihandeln drivs genom Axfood Sverige. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.

 

Läs vidare

Ny förpackning minskar plastavfall i sjukvården

Hygienföretaget Kiilto introducerar nu en förpackningslösning för hygienprodukter inom vården. Genom att ersätta traditionella plastflaskor med påsar kommer Sveriges sjukhus kunna minska sin plastanvändning för tvål och handsprit med sextio procent.
Miljöbild_DAX_Clinical_påsex

PET-flaskor för kosmetika i slutet system etableras i Tyskland och Österrike

Plastförpackningsjätten Alpla och zeero har utvecklat en standardiserad lösning för kosmetikaförpackningar och förpackningar för personlig hygien där man använder återanvändbara och återvinningsbara PET-flaskor.
alpla 2

Tjugo procent fler återvunna plastförpackningar år 2023

Svensk Plaståtervinnings hållbarhetsrapport för 2023 är färdig och visar en 20 procentig ökning av återvinningsgraden för hushållsförpackningar jämfört med föregående år.
Foto: Peter Holgersson AB

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Senaste nytt

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson

Billerud utser ny chef för verksamheten i Nordamerika

Billerud hade till för något år sedan stora planer på att bygga om fabriken i Escanada till en kartongproducerande enhet i storlek med den jättemaskin man har i Grums. Så blev det inte och det beslutet ledde till lite turbulens på managementnivå. Nu har koncernen utsett Doug Schwartz till President Billerud North America och medlem av bolagets koncernledning.
Billerudx

Svåra val för juryn i Packnorth Award 2024

Den 9 september träffades juryn i Packnorth Award för att utse vinnarna av årets tävling. Det visade sig bli en tuff uppgift, alla bidrag hade potential att vinna. Sextiosju bidrag plus sju studentlösningar skulle bedömas. Den 9 september träffades juryn i Packnorth Award för att utse vinnarna av årets tävling. Det visade sig bli en tuff uppgift, alla bidrag hade potential att vinna.Sextiosju bidrag plus sju studentlösningar skulle bedömas.
packnorth-juryn-utvaldx