Nordens bästa förpackningar har korats
– se hela vinnarlistan

PUBLICERAD: 3 september 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Ett urval av de hyllade förpackningarna som fick pris i den nordiska förpackningstävlingen Scanstar 2020.

Tävlingen Scanstar 2020 har avgjorts och totalt 17 vinnande förpackningar från nordiska förpackningsföretag föll juryn i smaken. DS Smith fick priset ”Special Sustainable Packaging” för en e-handelslösning som håller produkter svala under transporten.

Totalt 29 bidrag kom in till tävlingen och av dessa belönades 17 stycken med en Scanstar-utmärkelse – allt från livsmedel- och presentförpackningar till logistiklösningar. Scanstar skriver i ett pressmeddelande att eftersom det rör sig om en skandinavisk tävling var majoriteten av förpackningsmaterialen som deltog i tävlingen fiberbaserade, och några få hade plast som förpackningsmaterial.

Scanstar-vinnarna kvalificerar sig direkt till den globala förpackningstävlingen World Star, som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Europakistan i Dalum visar DS Smiths nya wellpappkista som används vid kremering. Foto: DS Smith

Tävlingsjuryn tilldelade priset ”Special Sustainable Packaging” till DS Smiths wellpapplösning och e-handelsförpackning Arla Unika, som håller produkterna svala under transporten och ersätter EPS-förpackningen som har använts tidigare. DS Smith fick också fler utmärkelser. Dels en begravningskista för kremering tillverkad i återvunnen kartong som spar både på ekonomi och miljö. Dels ett kartonghus tillika en julkalender fylld med lakrits med iögonfallande design. Julkalendern är plastfri och gjord helt i kartong.

Metsä Board hyllades för sin förpackning i falskartong med holografisk design till Arctic Blue Gin. Smurfit Kappa fick utmärkelsen för sin e-handelsförpackning i wellpapp för blombuketter, och Apak för sin transportförpackning till bilstrålkastare. Stora Enso tog hem tre utmärkelser – en förpackning för krukväxter, en julkalender med glass och en pelletslåda. Alla vinnarna och juryns vinnarmotiveringar finns på Scanstar-sajten.

 

 

 

Senaste nytt

Studentbidrag i Packnorth Award 2025 - Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Beata Tapola Jakobsson och Sofie Josefsson studerar till förpackningsingenjör, en YH-utbildning på Haganässkolan i Älmhult. De har sänt in ett bidrag i kategorin ”Förpackningsindustrins framtid” i Packnorth Award 2025. Deras bidrag är en glödlampaförpackning som även fungerar som en lampskärm.
origamilightbulbpackages2x
Studentbidrag i Packnorth Award 2025 – Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Det är mycket som snurrar kring begreppet PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) för närvarande. Frågorna är många, hur ska man som företag agera för att klara de förordningar, det vill säga krav eller de direktiv som kommer att gälla inom kort. Naturvårdsverkets Åsa Stenmarck och Anna Fråne reder ut begreppen i ett inspelat webbinar som arrangerades nyligen.
Åsa och Annax
Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka - bara en tiondel återvinns

Användningen av plast leder till stora mängder avfall och konsumtionen väntas öka i framtiden. Samtidigt återvinns knappt en tiondel av den plast som slängs. Det visar den senaste kartläggningen av plastflöden i Sverige.
plast engångsartiklarx
Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka – bara en tiondel återvinns

NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

När vi närmar oss stängning av första halvåret av 2025 kan Näringslivets Producentansvar (NPA) konstatera att de fakturerade förpackningsavgifterna överstigit de faktiska kostnaderna för insamling och återvinning. Nu återförs överskottet till kunderna – i linje med bolagets icke-vinstdrivande modell.
FTI-pressbild
NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

Läs vidare

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG