Nize firar tio år – ”Fokus på att skapa goda relationer”

PUBLICERAD: 11 december 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Lars Nikolajsen startade eget för tio år sedan. Sedan dess har det gått framåt av bara farten för Nize Equipment.

 I december firar Nize Equipment att det är tio år sedan firman drog igång.

Företagets historia tog sin början runt ett matbord i danska Odder, mitt i den globala finanskrisen. Lars Nikolajsen hade innan dess arbetat i den grafiska branschen under många år och var bland annat med och köpte och arbetade med några av de första uv-skrivarna som fick sitt intåg i Danmark. Med en stor portion kunskap inom storformatsskrivare, produktion och problemlösning så kom sedan så småningom tankarna på att starta eget. Visionen var att skapa en firma med utrustning i high end-segmentet och med fokus på att skapa solida samarbeten med kunderna. Denna målbild har gjort att firman har växt i rask takt på tio år – från ett enmansföretag till ett team med tio medarbetare. De har även tagit hem två gasellpriser i Danmark (Börsen gazelle) under resans gång. Affärstidningen Börsen delar ut priset till företag som har en betydande tillväxt baserad på sina finanser över en fyraårsperiod.

Nize Equipment, har sin bas i Skanderborg på Jylland i Danmark och är återförsäljare av skrivare, skärmaskiner och programvaror. I dag arbetar de mot hela Norden. På frågan vad Lars Nikolajsen är mest stolt över under de tio år som gått så pekar han ut företagets koncept och drivkraft – att vilja ge bästa servicen och sälja de bästa maskinerna som finns på marknaden.

– Vi har hela tiden haft fokus på att skapa goda relationer med våra kunder så att vi kan vara med och bidra och utveckla värden för deras verksamheter. Det har lett till att vi i dag har trogna kunder och att vi än i dag har kvar vår allra första kund.

Anne Præstegaard, marknadsföringsansvarig på Nize Equipment.

Anne Præstegaard, marknadsföringsansvarig, säger att de inte har upplevt någon nedgång alls under de tio år som gått.

– Företaget började i en kris, och vi har lyckats växa stadigt för varje år som har gått.

Hon säger att de kommer att fortsätta arbeta i Norden med fokus på avancerade maskiner och hög service.

– Vi känner att det är vår styrka och vad våra kunder uppskattar och berömmer oss för. Swissqprints uv-skrivare Nyala är den bäst säljande uv-skrivaren i Europa för tredje året i rad, och vi förväntar oss att vi fortsätter denna trend och därmed kan ta fler marknadsandelar i Norden.

Målet är att skapa ännu större intresse för de skrivare, skärare och programvaror som de har i sortimentet. Företaget kommer bland annat visa flera nyheter på mässan Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm i början av februari.

– Vi arbetar för att etablera kontor med försäljning och service i vart och ett av de nordiska länderna, säger Anne Præstegaard.

Eftersom december är en månad med resor och ledighet för många så har Nize Equipment valt att fira sitt tio års jubileum under en helg i februari nästa år med företagets alla anställda och familjer.

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x