Namnbyte: PackSweden blir Packnorth

PUBLICERAD: 14 augusti 2021
UPPDATERAD: 24 januari
PackSweden blir Packnorth en nyhetsajt som bevakar hela förpackningsbranschen. Foto: Skärmdump

Nu byter vi namn på nyhetssajten till Packnorth. Ett naturligt steg för nyhetsbevakningen och  för att stärka varumärket i Norden kopplat till den nystartade förpackningstävlingen Packnorth Award.

Namnbytet genomförs för att ge läsarna och alla som verkar i förpackningsbranschen ett mer enhetligt intryck – och i förlängningen ett starkare varumärke på nordisk basis.

Peter Ollén, förläggare på förlaget AGI Publishing House och ansvarig utgivare för Packnorth.

– Med Packnorth får vi en gemensam namnstruktur och vi är glada att nu kunna presentera allt som sker inom förpackningsområdet under ett och samma paraply, säger Peter Ollén, förläggare på förlaget AGI Publishing House och ansvarig utgivare för Packnorth.

Nytt namn och utseende

Nyhetssajten Packnorth går alltså hädanefter under samma namn som den nystartade nordiska förpackningstävlingen Packnorth Award samt mässkonceptet Packnorth Expo.

– Man kan säga att produkten växer med det nya namnet, det ska bli väldigt spännande att få jobba i ett bredare perspektiv, säger Daniel Wahlgren, försäljningschef för AGI och Packnorth.

Utöver själva namnändringen kan läsarna notera att nyhetssajten och nyhetsbrevet har fått en ny logga och nya färger. I övrigt kommer läsarna känna igen sig och få nyhetsbreven levererade två gånger i veckan:

Daniel Wahlgren, försäljningschef för AGI och Packnorth.

– Innehållsmässigt arbetar vi vidare i vår strävan att bevaka branschen i Norden och leverera de bästa förpackningsnyheterna med ett extra fokus på egenproducerat material. Inte minst gäller detta inom växande områden som fullfillment, etiketter, logistik och hållbar förpackningsdesign, säger Peter Ollén.

Förpackningstävling är igång

Packnorth Award pågår under hösten 2021. En förpackningstävling där formgivare, materialväljare och konstruktörer får pröva sina alster mot varandra. Tävlingsbidragen ska vara inskickade senast den 1 november. Vinnarna presenteras på Packnorth Expo-mässan på Kistamässan den 9 februari 2022. I Danmark kommer bidragen att presenteras i en utställning på ett Packnorth-event i Odense, 18–19 maj 2022.

Förpackningsmässa 8–10 februari

Förpackningsmässan Packnorth är ett mässkoncept i pop up-form. I februari genomfördes den första digitalt  och hade ett drygt 30-tal utställare. Nästa år poppar den för första gången upp som en fysisk mässa och hålls samtidigt som den grafiska mässan Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm, 8–10 februari. Peter Ollén ser många fördelar och synergieffekter när förpackningsindustrin nu får chans att möta skylt- och printbranschen under tre dagar.

– Det kommer att bli ett förpackningsuniversum för Norden.

Läs vidare

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning

Ett mer hållbart designkoncept från Electrolux

Electrolux Groups in-house designteam har tillsammans med BVD tagit fram en ny förpackningsdesign som ska väcka känslor via en brun kartongförpackning.
Electroluxx

ICA Medis går sin egen väg

För att sticka ut bland hundratals affärer kring Medborgarplatsen anlitade ICA Medis byrån Hummingbirds – som i sin tur använde butikens byggnad som inspiration till skapandet av ett modulärt system.
Samlingsbild_1-kopierax

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning