Namnbyte: PackSweden blir Packnorth

PUBLICERAD: 14 augusti 2021
UPPDATERAD: 24 januari
PackSweden blir Packnorth en nyhetsajt som bevakar hela förpackningsbranschen. Foto: Skärmdump

Nu byter vi namn på nyhetssajten till Packnorth. Ett naturligt steg för nyhetsbevakningen och  för att stärka varumärket i Norden kopplat till den nystartade förpackningstävlingen Packnorth Award.

Namnbytet genomförs för att ge läsarna och alla som verkar i förpackningsbranschen ett mer enhetligt intryck – och i förlängningen ett starkare varumärke på nordisk basis.

Peter Ollén, förläggare på förlaget AGI Publishing House och ansvarig utgivare för Packnorth.

– Med Packnorth får vi en gemensam namnstruktur och vi är glada att nu kunna presentera allt som sker inom förpackningsområdet under ett och samma paraply, säger Peter Ollén, förläggare på förlaget AGI Publishing House och ansvarig utgivare för Packnorth.

Nytt namn och utseende

Nyhetssajten Packnorth går alltså hädanefter under samma namn som den nystartade nordiska förpackningstävlingen Packnorth Award samt mässkonceptet Packnorth Expo.

– Man kan säga att produkten växer med det nya namnet, det ska bli väldigt spännande att få jobba i ett bredare perspektiv, säger Daniel Wahlgren, försäljningschef för AGI och Packnorth.

Utöver själva namnändringen kan läsarna notera att nyhetssajten och nyhetsbrevet har fått en ny logga och nya färger. I övrigt kommer läsarna känna igen sig och få nyhetsbreven levererade två gånger i veckan:

Daniel Wahlgren, försäljningschef för AGI och Packnorth.

– Innehållsmässigt arbetar vi vidare i vår strävan att bevaka branschen i Norden och leverera de bästa förpackningsnyheterna med ett extra fokus på egenproducerat material. Inte minst gäller detta inom växande områden som fullfillment, etiketter, logistik och hållbar förpackningsdesign, säger Peter Ollén.

Förpackningstävling är igång

Packnorth Award pågår under hösten 2021. En förpackningstävling där formgivare, materialväljare och konstruktörer får pröva sina alster mot varandra. Tävlingsbidragen ska vara inskickade senast den 1 november. Vinnarna presenteras på Packnorth Expo-mässan på Kistamässan den 9 februari 2022. I Danmark kommer bidragen att presenteras i en utställning på ett Packnorth-event i Odense, 18–19 maj 2022.

Förpackningsmässa 8–10 februari

Förpackningsmässan Packnorth är ett mässkoncept i pop up-form. I februari genomfördes den första digitalt  och hade ett drygt 30-tal utställare. Nästa år poppar den för första gången upp som en fysisk mässa och hålls samtidigt som den grafiska mässan Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm, 8–10 februari. Peter Ollén ser många fördelar och synergieffekter när förpackningsindustrin nu får chans att möta skylt- och printbranschen under tre dagar.

– Det kommer att bli ett förpackningsuniversum för Norden.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x