Nu byter vi namn på nyhetssajten till Packnorth. Ett naturligt steg för nyhetsbevakningen och för att stärka varumärket i Norden kopplat till den nystartade förpackningstävlingen Packnorth Award.
Namnbytet genomförs för att ge läsarna och alla som verkar i förpackningsbranschen ett mer enhetligt intryck – och i förlängningen ett starkare varumärke på nordisk basis.
– Med Packnorth får vi en gemensam namnstruktur och vi är glada att nu kunna presentera allt som sker inom förpackningsområdet under ett och samma paraply, säger Peter Ollén, förläggare på förlaget AGI Publishing House och ansvarig utgivare för Packnorth.
Nytt namn och utseende
Nyhetssajten Packnorth går alltså hädanefter under samma namn som den nystartade nordiska förpackningstävlingen Packnorth Award samt mässkonceptet Packnorth Expo.
– Man kan säga att produkten växer med det nya namnet, det ska bli väldigt spännande att få jobba i ett bredare perspektiv, säger Daniel Wahlgren, försäljningschef för AGI och Packnorth.
Utöver själva namnändringen kan läsarna notera att nyhetssajten och nyhetsbrevet har fått en ny logga och nya färger. I övrigt kommer läsarna känna igen sig och få nyhetsbreven levererade två gånger i veckan:
– Innehållsmässigt arbetar vi vidare i vår strävan att bevaka branschen i Norden och leverera de bästa förpackningsnyheterna med ett extra fokus på egenproducerat material. Inte minst gäller detta inom växande områden som fullfillment, etiketter, logistik och hållbar förpackningsdesign, säger Peter Ollén.
Förpackningstävling är igång
Packnorth Award pågår under hösten 2021. En förpackningstävling där formgivare, materialväljare och konstruktörer får pröva sina alster mot varandra. Tävlingsbidragen ska vara inskickade senast den 1 november. Vinnarna presenteras på Packnorth Expo-mässan på Kistamässan den 9 februari 2022. I Danmark kommer bidragen att presenteras i en utställning på ett Packnorth-event i Odense, 18–19 maj 2022.
Förpackningsmässa 8–10 februari
Förpackningsmässan Packnorth är ett mässkoncept i pop up-form. I februari genomfördes den första digitalt och hade ett drygt 30-tal utställare. Nästa år poppar den för första gången upp som en fysisk mässa och hålls samtidigt som den grafiska mässan Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm, 8–10 februari. Peter Ollén ser många fördelar och synergieffekter när förpackningsindustrin nu får chans att möta skylt- och printbranschen under tre dagar.
– Det kommer att bli ett förpackningsuniversum för Norden.