Namnbyte för sju företag hos förpackningsjätte

PUBLICERAD: 23 juni 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Harald Schulz, vd för AR Packaging ser fördelar med att ge sju bolag samma namn. Foto: AR Packaging

De sju separata varumärkena i AR Packaging samordnas.
– Genom att samordna varumärkena kan vi ge kunderna tillgång till vår samlade kompetens och produktportfölj på ett ännu bättre sätt än tidigare, säger vd:n Harald Schulz.

AR Packaging är det nya namnet på sju företag som ingår i förpackningsjätten.

– Genom att samordna varumärkena kan vi ge kunderna tillgång till vår samlade kompetens och produktportfölj på ett ännu bättre sätt än tidigare. Drivkraften är att öka nyttan för kunderna vilket även kommer ge oss nya marknadsandelar, säger vd:n Harald Schulz.

Sju företagnamn samordnas

Företaget med sitt huvudkontor i Lund har haft sju olika varumärken. Alla får nu det gemensamma namnet AR Packaging. Å&R Carton, Flextrus, CC Pack, SP Containers, Maju Jaya och ÅR Packaging Digital samt de fyra senaste förvärven Nampak Carton Nigeria, K+D, rlc Packaging och BSC Drukarnia Opakowan.

Kartongbaserade och flexibla förpackningar

AR Packaging har fabriker i 13 länder och finns representerade i 50 länder. AR Packaging utvecklar och producerar kartongbaserade och flexibla förpackningar åt både globala och lokala företag.

Mål att växa globalt

Enligt AR Packaging är målet att fortsätta växa globalt. Med innovationsförmåga och ett fokus på hållbarhet står de rustade att möta utmaningen med uppsatta miljömål, utfasningen av engångsplast, konsumenters ökade miljömedvetenhet.

– Utöver fokuset på hållbarhet visar den pågående Coronapandemin också vikten av förpackningar för att säkerställa god hygien och säker leverans av mat till konsumenterna. Sammantaget skapar detta nya affärsmöjligheter för AR Packaging med sin omfattande produktportfölj och starka innovationsförmåga, säger Harald Schulz.

Företagets historia går tillbaka till 1929 när Åkerlund & Rausing grundades. Bolaget lade även grunden för Tetra Pak.

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker