Namnbyte för förpackningsaktör i Göteborg

PUBLICERAD: 30 november 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Peter Hjelm (till vänster), vd på By Wind och koncernchef i By Wind Group, och Magnus Iversén, vd för GBGT Box och ordförande i By Wind Group.

I vintras slogs Danagård Litho och Göteborgstryckeriet samman till ett samägt moderbolag med namnet DG Print Group. Koncernen byter nu namn till By Wind Group samtidigt som förpackningsverksamheten renodlas och verkar under ett eget nytt varumärke – GBGT Box.

I det nya bolaget särskiljs förpacknings- och tryckeriverksamheten och bildar två specialiserade systerföretag: tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box. Det skriver By Wind Group i ett pressmeddelande.

Marknadschef Maria Iversén. Foto: Arkiv/Claes Nordström

– Vi har tagit med oss det bästa av våra två etablerade varumärken och företagskulturer och fört samman det till något helt nytt som klarar att möta framtida krav och efterfrågan från våra kunder, säger marknadschefen Maria Iversén.

Förpackningar i nytt bolag

Göteborgstryckeriets förpackningsverksamhet som tidigare hette Box & Display, med fokus på klimatsmarta, funktionella förpackningar för premiumsegmentet, verkar nu under det egna varumärket GBGT Box och blir ett systerföretag inom By Wind Group. Enligt företaget var det naturligt att särskilja förpacknings- och tryckeriverksamheten.

– Marknaden och processerna skiljer sig mycket åt. Och det är framför allt på den internationella marknaden som kundtillströmningen på förpackningssidan sker. Vi växer i båda våra affärsområden, rigid boxes och kapslar, säger Magnus Iversén, vd för GBGT Box och ordförande i By Wind Group, tidigare vd för Göteborgstryckeriet och Box & Display.

Tre affärsområden inom tryck

Danagård Litho var tidigt ute med satsningar på hållbar produktion. Redan 1994 gjordes investeringar i vindkraft och 2018 blev man första svenska tryckeri med ursprungsmärkt el från eget vindkraftverk. I dag producerar vindkraftverken cirka 29,7 GWh och verksamheten förbrukar endast 2 GWh, vilket innebär att resterande energi säljs i elnätet. Detta hållbarhetstänk fortsätter i den nybildade koncernen och avspeglas i allra högsta grad i det nya namnet.

Tryckeriverksamheten i By Wind består av tre segment:

– Med våra affärsområden Art Printing By Wind, Commercial Printing By Wind och Architecture Printing By Wind har vi ett tydligt erbjudande där vi presenterar de allra bästa lösningarna inom respektive segment, säger Peter Hjelm, vd på By Wind och koncernchef i By Wind Group, tidigare vd för Danagård Litho.

 

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah