Motvind för Metsä Board som hoppas på ökad efterfrågan på kartong

PUBLICERAD: 5 augusti 2024
UPPDATERAD: 12 augusti
Foto: Metsä Board

Metsä Board gjorde en förlust på 800 000 euro under det andra kvartalet (april-juni 2024). Företaget tror dock att kartongleveranserna kommer att öka något jämfört med slutet av förra sommaren.

— Efterfrågan på nyfiberkartong har förbättrats avsevärt under 2024 jämfört med den rekordlåga nivån från förra året. Efterfrågan på kartong har fått stöd av åtgärder för att fylla på lager längs värdekedjan, säger Mika Joukio, VD för Metsä Board.

– Efterfrågan på konsumentprodukter har ökat något långsammare än väntat, eftersom konsumenternas köpkraft fortfarande påverkas av höga levnadskostnader och höga räntor.

Metsä Boards kartongleveranser ökade markant under januari–mars och tillväxten fortsatte även under det andra kvartalet. Under det första halvåret levererades totalt 742 000 ton kartong. Trots tillväxten låg leveransvolymerna fortfarande klart under kapacitetsnivåerna.

Rörelseresultatet för det andra kvartalet blev därmed en förlust på 0,8 miljoner euro.

Motgångar

Det första halvåret präglades av flera motgångar som Metsä Board inte kunde påverka.

— I mars-april stängde politiska strejker i Finland alla våra fabriker i landet, och stängningen av hamnarna stoppade till stor del våra leveranser till kunder. En gasexplosion i slutet av mars vid Metsä Fibres bioproduktfabrik i Kemi stoppade all vår massaproduktion i tre månader och påverkade även Metsä Boards linerproduktion. Vi lyckades dock fortsätta produktionen av liner genom särskilda arrangemang och därmed säkerställa leveranserna till våra kunder, säger Mika Joukio.

Den negativa effekten på rörelseresultatet för Metsä Board på grund av strejkerna och gasexplosionen uppgick till totalt cirka 65 miljoner euro, inklusive effekten genom Metsä Fibres resultatandel.

Efterfrågan på massa

— Under januari-juni var vår omsättning 994 miljoner euro och vårt jämförbara rörelseresultat 30,7 miljoner euro. Lönsamheten påverkades särskilt av det minskade priset på falskartong. Samtidigt stödde lägre produktionskostnader och massaverksamheten lönsamheten, särskilt tack vare den positiva efterfråge- och prissituationen i Europa.

Metsä Boards strategi är att växa inom fiberbaserade förpackningsmaterial och förnya sina industriella verksamheter, vilket inkluderar investeringar i kartongfabrikerna i Simpele och Kyro samt fabriken i Husum.

 

Läs vidare

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker

Positivt med överenskommelse om avskogningsförordningen enligt Skogsindustrierna

Den så kallade avskogningsförordningen (EUDR) som EU ville få på plats redan vid årsskiftet, har nu skjutits på framtiden. Den har varit, och är, omdebatterad och från skogsindustrin har det framförts att tiden är för knapp för en implementering. Skogsindustrierna välkomnar att Europaparlamentet och medlemsländerna nu enats om att skjuta fram det.
Skogs

Generellt sett ganska dystert på marknaden enligt Grafiska Företagen

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.
Evax

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker