Metsä Board gjorde en förlust på 800 000 euro under det andra kvartalet (april-juni 2024). Företaget tror dock att kartongleveranserna kommer att öka något jämfört med slutet av förra sommaren.
— Efterfrågan på nyfiberkartong har förbättrats avsevärt under 2024 jämfört med den rekordlåga nivån från förra året. Efterfrågan på kartong har fått stöd av åtgärder för att fylla på lager längs värdekedjan, säger Mika Joukio, VD för Metsä Board.
– Efterfrågan på konsumentprodukter har ökat något långsammare än väntat, eftersom konsumenternas köpkraft fortfarande påverkas av höga levnadskostnader och höga räntor.
Metsä Boards kartongleveranser ökade markant under januari–mars och tillväxten fortsatte även under det andra kvartalet. Under det första halvåret levererades totalt 742 000 ton kartong. Trots tillväxten låg leveransvolymerna fortfarande klart under kapacitetsnivåerna.
Rörelseresultatet för det andra kvartalet blev därmed en förlust på 0,8 miljoner euro.
Motgångar
Det första halvåret präglades av flera motgångar som Metsä Board inte kunde påverka.
— I mars-april stängde politiska strejker i Finland alla våra fabriker i landet, och stängningen av hamnarna stoppade till stor del våra leveranser till kunder. En gasexplosion i slutet av mars vid Metsä Fibres bioproduktfabrik i Kemi stoppade all vår massaproduktion i tre månader och påverkade även Metsä Boards linerproduktion. Vi lyckades dock fortsätta produktionen av liner genom särskilda arrangemang och därmed säkerställa leveranserna till våra kunder, säger Mika Joukio.
Den negativa effekten på rörelseresultatet för Metsä Board på grund av strejkerna och gasexplosionen uppgick till totalt cirka 65 miljoner euro, inklusive effekten genom Metsä Fibres resultatandel.
Efterfrågan på massa
— Under januari-juni var vår omsättning 994 miljoner euro och vårt jämförbara rörelseresultat 30,7 miljoner euro. Lönsamheten påverkades särskilt av det minskade priset på falskartong. Samtidigt stödde lägre produktionskostnader och massaverksamheten lönsamheten, särskilt tack vare den positiva efterfråge- och prissituationen i Europa.
Metsä Boards strategi är att växa inom fiberbaserade förpackningsmaterial och förnya sina industriella verksamheter, vilket inkluderar investeringar i kartongfabrikerna i Simpele och Kyro samt fabriken i Husum.