Möjligheter med flerlagersteknik

PUBLICERAD: 24 augusti 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Kruxet att göra självhäftande etiketter och andra material opaka utan att tumma på vidhäftningen är förbi, menar Herma tack vare sin flerlagersteknik.

”HermaPerfectOpaque” är Hermas flerlagersteknik på självhäftande etiketter. Med tekniken kan man göra de flesta etikettmaterial opaka. Enligt företaget sker det utan risk för migrering eller att vidhäftningens egenskaper påverkas. Att olika typer av etikettmaterial och lim nu kan kombineras innebär enligt företaget en optimal opacitet för olika applikationer vilket gör att limmet även lämpar sig för direktkontakt med livsmedel.

Herma skriver i ett pressmeddelande att tidigare var situationen att utbudet på färgade etikettmaterial var tunt, eller så var etikettkonverterare tvungna att förlita sig på ett material med färgat lim. I det senare exemplet följer det dock ofta med sotpartiklar som  försämrar konventionella etiketters vidhäftning.

– Med hjälp av vår flerskiktsteknik färgar vi bara det andra lagret – med ett nytt pigment som är lämpligt för direktkontakt med livsmedel. Limskiktet som omedelbart påverkar substratet lämnas oförändrat, förklarar Ulli Nägele på Hermas avdelning för forskning och utveckling.

Herma rivstartar sin nya opaka serie med två olika lim – HERMAperfectOpaque 62Gpo och 62Dpo. Den förstnämnda är anpassad för applikationer som kräver hög klibbighet trots fuktiga och kalla miljöer. För att producera opaka laserutskrivna etiketter så är det 62Dpo som gäller. Dess främsta egenskap är att det inte blöder över etikettkanten efter att det har stansats ut.

Läs vidare

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica 1

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top