Milstolpe för Konica Minoltas etikettpressar

PUBLICERAD: 17 maj 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Nicolas Hirchwald försäljningsrepresentant för Konica Minolta i etikettsegmentet tillsammans med Etiq Lyon-tryckeriets grafiker Marion Parmentier och ägaren Bertrand Genin.

Företaget har nu levererat sin tusende AccurioLabel-press för digital etikettproduktion. Och ett nytt tillkännagivande på etikettsidan kommer längre fram, antyder Carsten Bomgren.

Konica Minolta uppger att de har en ledande position på marknaden för tonerpressar inom digital etikettproduktion. Marknadsandelen i Europa uppgick till 28 procent för fjolåret 2021.

Installation nummer 500 gjordes efter två år och när företaget nu närmar sig sju år med sina digitala etikettpressar i AccurioLabel-serien har de nått milstolpen att leverera 1000 maskiner till kunder i Europa.

Enligt Konica Minolta är digitalpressarna en prisvärd ingång till högkvalitativ digital etikettutskrift. Ursprungligen riktade tillverkaren in sig på små och medelstora etikettkonverterare. Målet, att erbjuda flexibla system utvecklade för att ge användare kortare bearbetningstider för hantering av små till medelstora utskriftsjobb. Men enligt företaget är maskinserien nu även accepterad av större etikettproducenter.

Den digitala etikettpressen AccurioLabel 230. Foto: Pressbild

Den tusende kunden blev Etiq’Lyon. Företaget med sju anställda i Caluire nära Lyon är en tillverkare av självhäftande etiketter. Maskinmodellen AccurioLabel 230 blev valet. Bertrand Genin, ägare till Etiq’Lyon, säger i ett pressmeddelande investeringen innebär att företaget fortsätter sin resa inom digitaltryck. Något han är stolt över.

– Den här investeringen kommer att göra det möjligt för oss att erbjuda många andra nya affärslösningar för våra kunder som är spridda över alla industribranscher, tack vare det stöd vi får, maskinens mycket goda färgstabilitet och höga produktionshastigheter.

Nyhet på etikettsidan

Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef för affärsområdet Professional Printing Group hos Konica Minolta Business Solutions Europe säger att installationen av den tusende AccurioLabel-pressen är en viktig milstolpe. Han hintar även om ett kommande produktsläpp.

– Vi omprövar ständigt möjligheterna och har seriösa planer på att växa vår etikettverksamhet ytterligare med ytterligare ett tillkännagivande vid horisonten.

 

 

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Ny toner med upp till 60 procent återvunnet innehåll

Xeikon introducerar nu Cheetah 3.0-versionen i sin tonerpresserie. Här inkluderas nya ECO-toner som en viktig del.
Xeikon

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning