Företaget har nu levererat sin tusende AccurioLabel-press för digital etikettproduktion. Och ett nytt tillkännagivande på etikettsidan kommer längre fram, antyder Carsten Bomgren.
Konica Minolta uppger att de har en ledande position på marknaden för tonerpressar inom digital etikettproduktion. Marknadsandelen i Europa uppgick till 28 procent för fjolåret 2021.
Installation nummer 500 gjordes efter två år och när företaget nu närmar sig sju år med sina digitala etikettpressar i AccurioLabel-serien har de nått milstolpen att leverera 1000 maskiner till kunder i Europa.
Enligt Konica Minolta är digitalpressarna en prisvärd ingång till högkvalitativ digital etikettutskrift. Ursprungligen riktade tillverkaren in sig på små och medelstora etikettkonverterare. Målet, att erbjuda flexibla system utvecklade för att ge användare kortare bearbetningstider för hantering av små till medelstora utskriftsjobb. Men enligt företaget är maskinserien nu även accepterad av större etikettproducenter.
Den tusende kunden blev Etiq’Lyon. Företaget med sju anställda i Caluire nära Lyon är en tillverkare av självhäftande etiketter. Maskinmodellen AccurioLabel 230 blev valet. Bertrand Genin, ägare till Etiq’Lyon, säger i ett pressmeddelande investeringen innebär att företaget fortsätter sin resa inom digitaltryck. Något han är stolt över.
– Den här investeringen kommer att göra det möjligt för oss att erbjuda många andra nya affärslösningar för våra kunder som är spridda över alla industribranscher, tack vare det stöd vi får, maskinens mycket goda färgstabilitet och höga produktionshastigheter.
Nyhet på etikettsidan
Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef för affärsområdet Professional Printing Group hos Konica Minolta Business Solutions Europe säger att installationen av den tusende AccurioLabel-pressen är en viktig milstolpe. Han hintar även om ett kommande produktsläpp.
– Vi omprövar ständigt möjligheterna och har seriösa planer på att växa vår etikettverksamhet ytterligare med ytterligare ett tillkännagivande vid horisonten.