Milstolpe för Konica Minoltas etikettpressar

PUBLICERAD: 17 maj 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Nicolas Hirchwald försäljningsrepresentant för Konica Minolta i etikettsegmentet tillsammans med Etiq Lyon-tryckeriets grafiker Marion Parmentier och ägaren Bertrand Genin.

Företaget har nu levererat sin tusende AccurioLabel-press för digital etikettproduktion. Och ett nytt tillkännagivande på etikettsidan kommer längre fram, antyder Carsten Bomgren.

Konica Minolta uppger att de har en ledande position på marknaden för tonerpressar inom digital etikettproduktion. Marknadsandelen i Europa uppgick till 28 procent för fjolåret 2021.

Installation nummer 500 gjordes efter två år och när företaget nu närmar sig sju år med sina digitala etikettpressar i AccurioLabel-serien har de nått milstolpen att leverera 1000 maskiner till kunder i Europa.

Enligt Konica Minolta är digitalpressarna en prisvärd ingång till högkvalitativ digital etikettutskrift. Ursprungligen riktade tillverkaren in sig på små och medelstora etikettkonverterare. Målet, att erbjuda flexibla system utvecklade för att ge användare kortare bearbetningstider för hantering av små till medelstora utskriftsjobb. Men enligt företaget är maskinserien nu även accepterad av större etikettproducenter.

Den digitala etikettpressen AccurioLabel 230. Foto: Pressbild

Den tusende kunden blev Etiq’Lyon. Företaget med sju anställda i Caluire nära Lyon är en tillverkare av självhäftande etiketter. Maskinmodellen AccurioLabel 230 blev valet. Bertrand Genin, ägare till Etiq’Lyon, säger i ett pressmeddelande investeringen innebär att företaget fortsätter sin resa inom digitaltryck. Något han är stolt över.

– Den här investeringen kommer att göra det möjligt för oss att erbjuda många andra nya affärslösningar för våra kunder som är spridda över alla industribranscher, tack vare det stöd vi får, maskinens mycket goda färgstabilitet och höga produktionshastigheter.

Nyhet på etikettsidan

Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef för affärsområdet Professional Printing Group hos Konica Minolta Business Solutions Europe säger att installationen av den tusende AccurioLabel-pressen är en viktig milstolpe. Han hintar även om ett kommande produktsläpp.

– Vi omprövar ständigt möjligheterna och har seriösa planer på att växa vår etikettverksamhet ytterligare med ytterligare ett tillkännagivande vid horisonten.

 

 

Läs vidare

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM