Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nu klar

PUBLICERAD: 20 oktober 2025
UPPDATERAD: 20 oktober

Foto: Metsä Board

Metsä Board har slutfört ett moderniseringsprojekt på 60 miljoner euro vid sitt kartongbruk i Simpele. Den uppgraderade kartongmaskinen är nu i full drift och den förnyade falskartongprodukten MetsäBoard Classic FBB är klar för kundleveranser.

De senaste uppgraderingarna höjer kvaliteten på kartongen och bidrar till Metsä Boards övergång till fossilfri produktion. Införandet av modern ridåbestrykningsteknik förbättrar tryckkvaliteten och den visuella jämnheten, vilket ger ett skarpare och mer livfullt tryckresultat för krävande förpackningslösningar.

Esa Kaikkonen, vd på Metsä Board, ser investeringen som en strategisk fördel för varumärken som navigerar i föränderliga förpackningskrav och skärpta regler:

– Våra kunder står inför ett ökande tryck att uppfylla strängare hållbarhets- och säkerhetsstandarder, samtidigt som de jobbar med kostnadseffektivitet och avfallsminskning. Vi vill hjälpa dem att ligga steget före och leda utvecklingen genom att erbjuda säkra och tillförlitliga lösningar. Det är också målet med vår Simpele-investering som nu är slutförd.

Investeringen omfattade en fullständig ombyggnad av kartongmaskinens bestrykningsdel, utbyggnad av smetköket och installation av en ny pallpackningslinje. Mer än 430 entreprenörer deltog till projektet.

Tidigare var 89 procent av energin som användes i produktionen i Simpele fossilfri. Med den nya tekniken på plats stiger siffran till 98 procent, vilket stärker Metsä Boards åtagande att uppnå fossilfria bruk till 2030.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar