Förpackningscenter på gång

PUBLICERAD: 10 juni 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Metsä Boards design- och utvecklingscenter är planlagt att stå färdigt under 2020.

Metsä board meddelar att de kommer att etablera ett nytt design- och utvecklingscenter för att kunna skapa framtidens kartong- och förpackningslösningar.

Anläggningen går under namnet Paperboard and Packaging Excellence Centre och kommer att upprättas i Äänekoski i Finland. Metsä Board, som ingår i Metsä Group, kommer i centret att kombinera avancerad förpackningsdesign med forskning och utveckling för att ta fram nya kartong- och förpackningslösningar. Platsen kommer att omfatta kontor, ett laboratorium, resurser för forskning och utveckling samt en designstudio med modern teknik för förpackningar, samt ett center för kundrespons.

– Det nya Excellence Centre kommer att möjliggöra en lång rad samarbeten, speciellt inom området holistisk design, längs hela värdekedjan. Vi kommer att kunna arrangera workshops inom förpackningsdesign och innovationsdagar tillsammans med våra kunder och partners för att visa hela potentialen av våra lätta kartongprodukter av färskfiber, säger Sari Pajari, sälj- och verksamhetsansvarig på Metsä Board, i ett pressmeddelande.

Centret är perfekt beläget i ett världsunikt bioekonomiskt ekosystem. På området finns många verksamheter inklusive Metsä Groups nästa generations bioproduktfabrik, Metsä Boards kartongbruk, Pro Nemus besökscenter och en demonstrationsanläggning för Metsä Spring och japanska Itochu Corporation där produktion av textilfiber startas i slutet av 2019.

Metsä Board har satt upp målet att förpackningscentret  ska vara i drift under 2020. Beläget i området finns många andra verksamheter inklusive Metsä Groups bioproduktfabrik, Metsä Boards kartongbruk, Pro Nemus besökscenter och en demonstrationsanläggning för Metsä Spring och japanska Itochu Corporation där produktion av textilfiber startas i slutet av 2019.

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Den europeiska industrin för papperssäckar och säckkraftpapper har påbörjat en resa för att utveckla en färdplan mot nettonoll till år 2050. Det nuvarande fokuset ligger på att identifiera de största bidragsgivarna till branschens koldioxidavtryck och nyckelområden för avkarbonisering.
EUROSAC_The Future-
Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050