Message in a bottle - art or ad

PUBLICERAD: 8 juni 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Absolut- art

När upphör konst att vara konst – för att förvandlas till ett simpelt reklambudskap? Hur långt kan och bör företag låna ett slags äkthet de aldrig kan skapa själva?

I över 850 målningar, grafiska blad, fotografier, skulpturer, möbler och konst­hantverk under åren 1986–2006 tolkade internationella och svenska konstnärer ett och samma objekt: En vodkaflaska. Flertalet av verken reproducerades i annonser av uppdragsgivaren Absolut Vodka i tidskrifter världen över. Många människor har sett reklamen. Få har sett konstsamlingen Absolut Art Collection, numera på Spritmuseum i Stockholm.

Utställningen “Message in a Bottle” är ett försök att rekapitulera det svenska varumärket Absolut Vodkas samarbete med konstnärer. Vad påverkade företaget att satsa på ömsom kända, ömsom okända namn? Lyckades man upprätthålla den ibland sköra balansen mellan konst och reklam, mellan sanning och fejk? Ville man det? Var det till gagn eller förfång för konstnärerna? För varumärket? Även lämpligheten i att utnyttja etnicitet och genus i säljfrämjande åtgärder diskuteras.

Här visas verk av 30 konstnärer, både av kända namn som Annie Leibovitz och Keith Haring, men också mindre kända som Senufa och Roy Crosse, kompletterade med Absolut Vodkas annonskampanjer och reklamfilmer.

Utställningen pågår till den 18 september

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar