Hyllad design av presentbox

PUBLICERAD: 13 december 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Presentboxen Skincare 2.0 är tillverkad av ett lätt kartongmaterial och boxen har en speciell öppningsfunktion.

Producenten av färskfiberkartong, Metsä board, gjorde succé på en prisgala i Hong Kong. Med presentboxen Skincare 2.0 mottog de priset Champion of packaging printing. 

Priset kom i kategorin papperstryck på Hong Kong Print Awards den 4 december.  Metsä Boards designbidrag, presentboxen Skincare 2.0, utnämndes till Champion of packaging printing, för dess innovativa design. Juryn i tävlingen omfattade 21 proffs från tryck, förlag, design och utbildningsinstitutioner i Hong Kong.

Metsä Boards team för design av förpackningar satsade på en miljöanpassad utformning genom att använda lättare kartongmaterial och genom att helt eliminera plastomslag. Boxen har även en speciell öppning och förslutning för en ökad upplevelse för konsumenten. Boxen har också utvecklats för att fungera väl i automatiska förpackningslinjer. Cyril Drouet, design och innovationschef på Metsä Board:

– Det är fantastiskt att designen av presentboxen SkinCare 2.0 får ett sådant erkännande. Det är ett bra exempel på hur vi vill inspirera förpackningsdesigners och varumärkesägare med nya designlösningar av förpackningar och användning av förnybara material, säger han i ett pressmeddelande.

Det är inte första gången designen av presentboxen hyllas. Det skedde även på Merit Award med utmärkelserna Best Creative Printing och Best Crafted Book.

 

Läs vidare

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se