Fespa satsar på en ny mässdel som ska visa möjligheterna med att trycka digitalt på wellpapp och liner. En marknad som spås omsätta över 20 miljarder kronor redan om ett par år.
Övergången till tryck med bläck har öppnat upp helt nya möjligheter för tillverkare av digitalpressar. I Spanien är en EFI-kund i full dygnet-runt produktion och HP har installationer i både Europa och USA. Även andra tillverkare har visat exempel på produktion i hög hastighet. Inte konstigt kanske, med tanke på att det här är en marknad som spås omsätta över 20 miljarder kronor redan om ett par år.
Under Fespa i Berlin, 15-18 maj, kommer organisationen att ordna en särskild utställning för att visa på möjligheterna med att trycka digitalt på wellpapp eller på liner. Mässans nya del kommer fokusera på fördelarna med att integrera digital teknik i produktionen. Syftet är att ge inspiration och ny kunskap om digitaltryckta profilerade applikationer som till exempel reklamförpackningar, wellpapplådor anpassade för transport av farligt gods samt försäljningsdisplayer.
Förutom lösningar för att förbättra arbetsflödet med digital tryckteknik kommer följande element i tryckprocessen diskuteras: det specifika material som ska tryckas på, hantering av material, primers, bläck, bestrykningar, lack, skärning och falsning.
Under utställningen kommer besökarna kunna diskutera digitala möjligheter med ett flertal olika tryckpress-leverantörer som exempelvis HP, Lamina, Sun Automation, Inca Digital och BCS-Autobox. Talare på plats kommer bestå av oberoende branschspecialister, experter och varumärkesrepresentanter.