Mässa tar grepp om tryck på wellpapp

PUBLICERAD: 30 januari 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Den nya mässdelen ska inspirera och ge kunskap om digitaltryck på bland annat wellpapp.

Fespa satsar på en ny mässdel som ska visa möjligheterna med att trycka digitalt på wellpapp och liner. En marknad som spås omsätta över 20 miljarder kronor redan om ett par år.

Övergången till tryck med bläck har öppnat upp helt nya möjligheter för tillverkare av digitalpressar. I Spanien är en EFI-kund i full dygnet-runt produktion och HP har installationer i både Europa och USA. Även andra tillverkare har visat exempel på produktion i hög hastighet. Inte konstigt kanske, med tanke på att det här är en marknad som spås omsätta över 20 miljarder kronor redan om ett par år.

Under Fespa i Berlin, 15-18 maj, kommer organisationen att ordna en särskild utställning för att visa på möjligheterna med att trycka digitalt på wellpapp eller på liner. Mässans nya del kommer fokusera på fördelarna med att integrera digital teknik i produktionen. Syftet är att ge inspiration och ny kunskap om digitaltryckta profilerade applikationer som till exempel reklamförpackningar, wellpapplådor anpassade för transport av farligt gods samt försäljningsdisplayer.

Förutom lösningar för att förbättra arbetsflödet med digital tryckteknik kommer följande element i tryckprocessen diskuteras: det specifika material som ska tryckas på, hantering av material, primers, bläck, bestrykningar, lack, skärning och falsning.

Under utställningen kommer besökarna kunna diskutera digitala möjligheter med ett flertal olika tryckpress-leverantörer som exempelvis HP, Lamina, Sun Automation, Inca Digital och BCS-Autobox. Talare på plats kommer bestå av oberoende branschspecialister, experter och varumärkesrepresentanter.

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Drupa drar ner på antalet mässdagar

Drupa håller fast vid sin fyraårscykel och har nu presenterat datumen för nästa mässa som arrangeras våren 2028. Det som däremot förändras är antalet mässdagar.
Drupa-2028-1536x1024x

Innovationer och hållbarhet i fokus på Fachpack i slutet av september

Den 24 - 26 september 2024 samlas branschledare, innovatörer och experter inom förpackningsindustrin återigen i Nürnberg, Tyskland. Då arrangeras för Fachpack. Nürnberg Messe lovar att leverera ett stort utbud av innovationer, hållbarhet och nätverksmöjligheter, och lockar besökare från hela världen, inklusive ett starkt deltagande från Sverige.
Messegeschehen / Fair activities in general

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se