Mässa för lyxförpackningar växer

PUBLICERAD: 30 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Hållbart är temat på förpackningsmässan Luxe Pack i Paris.

Mässan Edition Spéciale by Luxe Pack fortsätter i Paris, och fokus ligger på marknaden för lyxförpackningar. Temat som ska genomsyra de två mässdagarna är hållbara förpackningar och en ansvarsfull konsumtion.

Mässarrangören har hört sig för med varumärkesägare och förpackningstillverkare i premiumsegmentet om vad som är på tapeten i branschen. Hållbar utveckling står högt i kurs och ses som nyckelfaktorn i framtidens förpackningsinnovationer.

– Övertygade kring mångfalden inom det här ämnet så kommer Edition Spéciale by Luxe Pack att presentera ännu mer hållbara förpackningslösningar och bjuda på rikt innehåll när vi tillsammans går vidare i att designa morgondagens hållbara förpackningar, säger Fabienne Germond, chef för Luxe Packs mässor.

Fler utställare än i fjol

Mässan kommer att äga rum vid Carreau du Temple i Paris den 26 och 27 maj 2020. På plats finns 75 utställare, vilket är en ökning med 18 procent jämfört med 2019 års upplaga. Uppskattningsvis räknar arrangören med  2 000 besökare till mässan.

Panelsamtal med företagsledare

Under de två dagarna är en rad företagsledare i förpackningsindustrin på plats och medverkar i panelsamtal om olika miljövänliga förpackningslösningar där miljön står i fokus. Upp till diskussion är bland annat naturmaterial, lättviktsförpackningar, återfyllningsbara förpackningar och växtbaserade material. Det hålls också flera konferenser med ämnen som e-handel, förpackningstrender på olika kontinenter och förpackningsdesign.

75 företag ställer ut på Luxe Pack i Paris, 26-27 maj vilket varvas med panelsamtal och seminarier med mera.
Start up-företag pitchar idéer.

Unga materialinnovatörer får också göra sina röster hörda när flera start up-företag får möjlighet att pitcha sina idéer. Authentic Materials har utvecklat  återvinningsprocesser för avfall från material som läder, trä eller horn och förvandlat dem till blandade material och kompositer riktade mot lyxmarknaden. Ett annat företag är Green Gen Technologies har tagit fram en flaska tillverkad av linnefibrer och trädkåda som är biologiskt nedbrytbart (om det krossas) och är motståndskraftigt när det kommer till  temperaturvariationer.

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging

Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Nyetablering av plaståtervinnare tappar fart i Europa

Organisationen Plastics Recycling Europe presenterar siffror som pekar på en stagnation i tillväxten inom plaståtervinning i Europa. Det är lätt att tro att det här är ett område där tillväxten hela tiden växer sig starkare, men det finns problem som lägger hinder i vägen.
Foto: Peter Holgersson AB

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker