Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

PUBLICERAD: 10 januari 2025
UPPDATERAD: 9 januari
Bild: Unsplash

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar. Mars användning av Ansys simuleringslösning har minskat mängden plast som Mars köper in för testning med ungefär 246 ton och har potential att minska utvecklingstiden med upp till 40 procent.

Samarbetet mellan Mars och Ansys introducerar en digital lösning för förpackningsutveckling, som sträcker sig från design till tillverkning. Genom att ersätta fysiska tester med virtuella prototyper i testfasen minimeras bland annat behovet av plastmaterial. Detta har hittills resulterat i en plastavfallsminskning på 246 ton samt en snabbare och effektivare utvecklingsprocess.

Mars arbetar med att göra om cirka 12 000 förpackningsvarianter i sin förpackningsportfolio och fortsätter att satsa på innovation. Nästan hälften av förpackningsportfolion genomgår förändringar för att möta den återvinningsstruktur som finns i dag och som kommer att krävas i framtiden. Nya designer ska alltså göra det enklare för konsumenter att återvinna Mars förpackningar. I arbetet kommer Ansys simuleringsteknologi kunna effektivisera processen genom att både minska plastavfallet och nästan halvera utvecklingstiden.

För att möta utmaningen med förpackningsavfall har Mars utvecklat en strategi i tre delar: minska onödiga förpackningar, göra om de kvarvarande förpackningarna så att de kan återvinnas, och satsa på att skapa ett slutet kretslopp för material.

– Vi har framgångsrikt implementerat Ansys simuleringsmetoder för att optimera design- och förpackningsprocesser. Samarbetet med Ansys är ett bra exempel på hur partnerskap och innovation kan driva långsiktiga framsteg inom förpackningsdesign, och i linje med vår vision för vår hållbarhetsplan, där banbrytande vetenskap och nytänkande är avgörande för att nå våra mål, säger Cecilia Stenberg, kommunikationsansvarig Mars Sverige.

Under förra året publicerade Mars sin rapport Sustainable in a Generation och meddelade att de planerar att sammanlagt investera cirka 29 miljarder kronor (2.7 miljarder dollar) under tre år mellan 2023–2025 för att driva planen för en hållbar generation framåt.

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset