Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

PUBLICERAD: 10 januari 2025
UPPDATERAD: 9 januari
Bild: Unsplash

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar. Mars användning av Ansys simuleringslösning har minskat mängden plast som Mars köper in för testning med ungefär 246 ton och har potential att minska utvecklingstiden med upp till 40 procent.

Samarbetet mellan Mars och Ansys introducerar en digital lösning för förpackningsutveckling, som sträcker sig från design till tillverkning. Genom att ersätta fysiska tester med virtuella prototyper i testfasen minimeras bland annat behovet av plastmaterial. Detta har hittills resulterat i en plastavfallsminskning på 246 ton samt en snabbare och effektivare utvecklingsprocess.

Mars arbetar med att göra om cirka 12 000 förpackningsvarianter i sin förpackningsportfolio och fortsätter att satsa på innovation. Nästan hälften av förpackningsportfolion genomgår förändringar för att möta den återvinningsstruktur som finns i dag och som kommer att krävas i framtiden. Nya designer ska alltså göra det enklare för konsumenter att återvinna Mars förpackningar. I arbetet kommer Ansys simuleringsteknologi kunna effektivisera processen genom att både minska plastavfallet och nästan halvera utvecklingstiden.

För att möta utmaningen med förpackningsavfall har Mars utvecklat en strategi i tre delar: minska onödiga förpackningar, göra om de kvarvarande förpackningarna så att de kan återvinnas, och satsa på att skapa ett slutet kretslopp för material.

– Vi har framgångsrikt implementerat Ansys simuleringsmetoder för att optimera design- och förpackningsprocesser. Samarbetet med Ansys är ett bra exempel på hur partnerskap och innovation kan driva långsiktiga framsteg inom förpackningsdesign, och i linje med vår vision för vår hållbarhetsplan, där banbrytande vetenskap och nytänkande är avgörande för att nå våra mål, säger Cecilia Stenberg, kommunikationsansvarig Mars Sverige.

Under förra året publicerade Mars sin rapport Sustainable in a Generation och meddelade att de planerar att sammanlagt investera cirka 29 miljarder kronor (2.7 miljarder dollar) under tre år mellan 2023–2025 för att driva planen för en hållbar generation framåt.

 

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Zoégas uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Zoégas designen för att ännu bättre spegla varje kaffes unika historia och karaktär. De nya förpackningarna får ett modernare utseende och en starkare identitet.
zoegax

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox