Marks & Spencer fortsätter satsa på returförpackningar

PUBLICERAD: 12 januari 2024
UPPDATERAD: 12 januari

 

Foto: Marks&Spencer

Marks & Spencer utökar sitt ”Refilled”-system, i samarbete med företaget Reposit, på städ- och tvättprodukter av eget märke, som en del av sitt åtagande att minska och ta bort plastförpackningar.

Efter ett framgångsrikt test i sexbutiker förra året, kommer systemet att rullas ut i ytterligare 19 M&S-butiker över hela Storbritannien inklusive Liverpool One, som öppnade i slutet av förra året – vilket ger det totala antalet till 25.

M&S ’Refilled’ låter kunderna välja mellan 10 förfyllda hemvårdsprodukter av eget märke, inklusive rengöringssprayer, tvättmedel, sköljmedel och diskmedel. Det första köpet inkluderar en kostnad på £2 för returflaskan, som kan returneras till butiken efter användning. Vid retur får kunderna en värdekupong på 2 pund som kan lösas in mot ett annat köp i M&S Refilled-sortimentet.

Hittills över 10 000 M&S-kunder engagerar sig i programmet – där den mest populära produkten är Citrus Washing Up Liquid. Expansionen till fler butiker över hela Storbritannien förväntas ta bort uppskattningsvis 150 000 plastförpackningar, vilket stöder M&S’ plan A-mål att ta bort 1 miljard enheter plastförpackningar till 2027, på deras färdplan till noll till 2040.

Förra månaden nådde M&S sitt mål att ta bort 75 miljoner enheter 2023/24, fyra månader tidigare än planerat. I slutet av förra året blev M&S den första nationella återförsäljaren att lansera kaffekoppar som är 100 procent återvinningsbara i pappersavfallsströmmen och bytte även från plastpåsar till papperspåsar inom Food and Clothing & Home.

Läs vidare

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x