Marks & Spencer fortsätter satsa på returförpackningar

PUBLICERAD: 12 januari 2024
UPPDATERAD: 12 januari

 

Foto: Marks&Spencer

Marks & Spencer utökar sitt ”Refilled”-system, i samarbete med företaget Reposit, på städ- och tvättprodukter av eget märke, som en del av sitt åtagande att minska och ta bort plastförpackningar.

Efter ett framgångsrikt test i sexbutiker förra året, kommer systemet att rullas ut i ytterligare 19 M&S-butiker över hela Storbritannien inklusive Liverpool One, som öppnade i slutet av förra året – vilket ger det totala antalet till 25.

M&S ’Refilled’ låter kunderna välja mellan 10 förfyllda hemvårdsprodukter av eget märke, inklusive rengöringssprayer, tvättmedel, sköljmedel och diskmedel. Det första köpet inkluderar en kostnad på £2 för returflaskan, som kan returneras till butiken efter användning. Vid retur får kunderna en värdekupong på 2 pund som kan lösas in mot ett annat köp i M&S Refilled-sortimentet.

Hittills över 10 000 M&S-kunder engagerar sig i programmet – där den mest populära produkten är Citrus Washing Up Liquid. Expansionen till fler butiker över hela Storbritannien förväntas ta bort uppskattningsvis 150 000 plastförpackningar, vilket stöder M&S’ plan A-mål att ta bort 1 miljard enheter plastförpackningar till 2027, på deras färdplan till noll till 2040.

Förra månaden nådde M&S sitt mål att ta bort 75 miljoner enheter 2023/24, fyra månader tidigare än planerat. I slutet av förra året blev M&S den första nationella återförsäljaren att lansera kaffekoppar som är 100 procent återvinningsbara i pappersavfallsströmmen och bytte även från plastpåsar till papperspåsar inom Food and Clothing & Home.

Läs vidare

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x

Ny YH-kurs ger LCA-utbildning på distans inom förpackningar

Haganässkolan i Älmhult har fått tummen upp för en YH-utbildning på temat Livscykelanalys (LCA) för förpackningsindustrin.
bulbx

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance