Marks & Spencer utökar sitt ”Refilled”-system, i samarbete med företaget Reposit, på städ- och tvättprodukter av eget märke, som en del av sitt åtagande att minska och ta bort plastförpackningar.
Efter ett framgångsrikt test i sexbutiker förra året, kommer systemet att rullas ut i ytterligare 19 M&S-butiker över hela Storbritannien inklusive Liverpool One, som öppnade i slutet av förra året – vilket ger det totala antalet till 25.
M&S ’Refilled’ låter kunderna välja mellan 10 förfyllda hemvårdsprodukter av eget märke, inklusive rengöringssprayer, tvättmedel, sköljmedel och diskmedel. Det första köpet inkluderar en kostnad på £2 för returflaskan, som kan returneras till butiken efter användning. Vid retur får kunderna en värdekupong på 2 pund som kan lösas in mot ett annat köp i M&S Refilled-sortimentet.
Hittills över 10 000 M&S-kunder engagerar sig i programmet – där den mest populära produkten är Citrus Washing Up Liquid. Expansionen till fler butiker över hela Storbritannien förväntas ta bort uppskattningsvis 150 000 plastförpackningar, vilket stöder M&S’ plan A-mål att ta bort 1 miljard enheter plastförpackningar till 2027, på deras färdplan till noll till 2040.
Förra månaden nådde M&S sitt mål att ta bort 75 miljoner enheter 2023/24, fyra månader tidigare än planerat. I slutet av förra året blev M&S den första nationella återförsäljaren att lansera kaffekoppar som är 100 procent återvinningsbara i pappersavfallsströmmen och bytte även från plastpåsar till papperspåsar inom Food and Clothing & Home.