Marks & Spencer fortsätter satsa på returförpackningar

PUBLICERAD: 12 januari 2024
UPPDATERAD: 12 januari

 

Foto: Marks&Spencer

Marks & Spencer utökar sitt ”Refilled”-system, i samarbete med företaget Reposit, på städ- och tvättprodukter av eget märke, som en del av sitt åtagande att minska och ta bort plastförpackningar.

Efter ett framgångsrikt test i sexbutiker förra året, kommer systemet att rullas ut i ytterligare 19 M&S-butiker över hela Storbritannien inklusive Liverpool One, som öppnade i slutet av förra året – vilket ger det totala antalet till 25.

M&S ’Refilled’ låter kunderna välja mellan 10 förfyllda hemvårdsprodukter av eget märke, inklusive rengöringssprayer, tvättmedel, sköljmedel och diskmedel. Det första köpet inkluderar en kostnad på £2 för returflaskan, som kan returneras till butiken efter användning. Vid retur får kunderna en värdekupong på 2 pund som kan lösas in mot ett annat köp i M&S Refilled-sortimentet.

Hittills över 10 000 M&S-kunder engagerar sig i programmet – där den mest populära produkten är Citrus Washing Up Liquid. Expansionen till fler butiker över hela Storbritannien förväntas ta bort uppskattningsvis 150 000 plastförpackningar, vilket stöder M&S’ plan A-mål att ta bort 1 miljard enheter plastförpackningar till 2027, på deras färdplan till noll till 2040.

Förra månaden nådde M&S sitt mål att ta bort 75 miljoner enheter 2023/24, fyra månader tidigare än planerat. I slutet av förra året blev M&S den första nationella återförsäljaren att lansera kaffekoppar som är 100 procent återvinningsbara i pappersavfallsströmmen och bytte även från plastpåsar till papperspåsar inom Food and Clothing & Home.

Läs vidare

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx