Märks med maskinpremiärer

PUBLICERAD: 2 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Märkningsspecialisten Domino slår till med två nyheter i Empack-montern. En maskin för framkantsmärkning av produkter och en robotlösning märker upp objekt på alla sidor.

Dominos nya maskin för framkantsmärkning.

Domino tar fasta på att visa upp sina olika typer av  industriella märkutrustningar med tekniker som bläckstråle, laser och termotransfer och etikettering.

– När det gäller märkutrutrustning är vi klart marknadsledande. Vi är totalt 35 personer i Sverge som jobbar med det här med lokalkontor utspridda över hela landet, säger Fredrik Elmér, försäljningschef på Domino

Två produkter sticker ut på Empack:

– Vi har en ny produkt för framkantsmärkning av kartonger med etikett. Det är en helt ny maskin som vi visar här på mässan.

Förbättrad säkerhet

Fokus i maskinutvecklingen har varit på operatörssäkerhet.

– Man har byggt bort alla klämrisker i maskinen.

Maskinen skriver ut en etikett på en vakuumplatta och så viks vakuumplattan ner framför produkten. När produkten kör på vakuumplattan så tar den med sig etiketten. Fredrik Elmér har höga förväntningar på försäljningen:

– Det är en stor produkt och framkantsmärkning är ganska vanligt. Vi har byggt om produkten så att den klarar nya CE-direktiven inom säkerhet.

Robot för märkning
Dominos andra nyhet – en koboltrobot märker upp exempelvis pallar från alla håll och kanter.

Den andra nyheten i montern är en robotlösning från Universal Robot i grunden för att kunna märka objekt på flera olika sidor för att skapa effektivitet i ett produktionsflöde. Det kan exempelvis gälla för pallmärkning. Oavsett om det är olika pallhöjder så kan man mäta in höjden och applicera märkningen.

– Det är en kobolt. Den kan arbeta utan att ha skyddsgrindar runt sig.

Fredrik säger att mässan är jätteviktig mässa för företaget och de ställer ut både på Empack och Scanpack

Ett annat stort affärsområde för Domino riktar in sig på etikettpressar med inkjetteknik, något som Pack Sweden rapporterade om när företaget ställde ut härom veckan på mässan Labelexpo i Bryssel.

 

Läs vidare

Scribos och HP Indigo säkrar produkter mot piratkopiering

Scribos har etablerat ett samarbete med HP Indigo Division för med syftet att stoppa piratkopiering av produkter.
SCRIBOS_02_Wine_Spiritsx

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled

Så blir Interpack 2023

Vi tittar närmare på Interpack 2023. En fullbokad mässa där totalt 18 hallar fördelas mellan förpackningsbranschens alla olika fokusområden.
Interpack17_JV5342-scaled

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning