Marabu sätter färg på livsmedelsförpackningar

PUBLICERAD: 7 maj 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Marabu utlovar en explosion av möjligheter för screen-, digital- och tampongtryck när de ställer ut på Fespa-mässan i München. I sortimentet finns bland annat en serie lågmigrerande screentrycksfärger för livsmedelsförpackningar.

Den lågmigrerande färgserien Ultra Pack UVFP uppfyller kraven för att trycka livsmedelsförpackningar.

Lågmigrerande färger används i allt större utsträckning vid tryckning av livsmedelsförpackningar, för att eliminera risken för kontaminerad mat och att människors hälsa påverkas. Livsmedelsförpackningar har i dag också höga krav på sig att skydda innehållet och ha en iögonfallande design som får konsumenten att köpa produkten.

Uppfyller standarder

Enligt Marabu uppfyller deras serie med lågmigrerande uv-härdande screentrycksfärger, Ultra Pack UVFP, dessa funktioner och de strikta säkerhetsstandarderna för livsmedelsindustrin. Färgerna kan användas till migrationskänsliga material såsom polyeten-och polypropen. Färgserien torkar också snabbt och kan uppnå tryckhastigheter upp till 4 000 objekt per timme. Ultra Pack UVFP demonstreras under Fespa-mässan, 14-17 maj i München.

Stort sortiment
Marabu gör det möjligt för kunder att byta ut sina originalbläck.

Företaget ringar in sin mässutställning som ”En explosion av möjligheter” där företaget kommer att visa omfattande färger för både grafiska och industriella applikationer inom screen-, digital- och tampongtryck. Det rör sig om färger som kan användas för tryck på bland annat förpackning, glas, plast och känsliga produkter som leksaker och kosmetika.

I ett urval på mässan kommer Marabu kommunicera ut sitt Switch it-koncept med alternativa bläck till maskinleverantörernas originalbläck. En nyhet inom dessa tredjepartsbläck är det lösningsmedelsbaserade bläcket Mara Jet DI-TV som är speciellt framtaget för alla Roland DG:s storformatsskrivare som är konfigurerade med TrueVis-bläck.

 

Vattenbaserad tryckfärg
Enkomponentsfärgen Mara Tech MGO passar till tampongtryckt glas och metall.

De visar även enkomponentsfärgen Mara Tech MGO för glasbehållare, planglas och metall, samt diverse produkter inom uv-härdande inkjetbläck – och screentrycksfärg.

Det blir också visning av marknadens allra första vattenbaserade tampongtrycksfärg. Enligt Marabu har tryckfärgerna visat utmärkta resultat gällande vidhäftning, täckkraft och motståndskraft gentemot yttre påverkan. Dessa utmärkande drag gör att färgerna kan användas till känsliga applikationer såsom leksaker i trä, ABS och polypropen.

 

 

 

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label