Marabou mjölkchoklad får ansiktslyftning

PUBLICERAD: 8 februari 2024
UPPDATERAD: 8 februari

Marabous chokladkakor får ett nytt, modernare utseende men den unika smaken och den välkända gula färgen med röd logotyp kommer att finnas kvar.

 Marabou lanserades 1916 och har en lång historia av att förnya och utveckla sitt varumärke för att fortsätta tilltala konsumenterna. Under 2024 lanserar Marabou en uppdaterad chokladkaka och förpackning med ett nytt och lekfullt utseende. Designen är trogen Marabous svenska arv och historia samtidigt som den blir mer färgglad och distinkt.

Individuell färg och ny form

Marabouförpackningen får en ny och upplyftande design som lyfter fram chokladen – bland annat genom det större M:et som får ett unikt utseende för varje smak. Dessutom får förpackningen större text, en tydligare Cocoa Life märkning, portionsmärkning och Made in Sweden symbol.
Utöver förnyelserna på utsidan får chokladkakan en något uppdaterad form. Medan chokladkakan har samma vikt, och därmed lika mycket choklad som tidigare, blir varje ruta tjockare samtidigt som chokladkakan blir kortare, vilket ger en mer generös smakupplevelse.

– Sedan Marabou grundades 1916 har otaliga chokladkakor avnjutits och delats tillsammans med nära och kära. Alla har sin Maraboufavorit, och just den unika smaken hos varje individuell chokladkaka är någonting som vi vill lyfta fram och förstärka ytterligare. Efter arbetet med den nya designen av Marabou, som har pågått i nästan två år, är vi stolta över att äntligen få presentera det nya smak- och lekfulla utseendet. Vi vill genom den nya chokladkakan fortsätta bidra till att skapa fler goda och delade chokladminnen, säger Helena Arver, Senior Brand Manager, Marabou.

En ny hjärtbit

Nytt för i år är även att Marabous mjölkchokladkaka får en hjärtbit och hjärtevärmande budskap på insidan av förpackningen. Till skillnad från det klassiska M:et har kakans sista chokladruta i stället ett graverat hjärta.

– Vår älskade mjölkchoklad är en av våra äldsta produkter och den som flest svenskar associerar med Marabou. Genom att lägga till ett hjärta på den sista rutan, vill vi ge en av Marabous mest ikoniska produkter lite mer kärlek. Oavsett hur du vill använda biten eller vad du vill säga med den, hoppas vi att den blir en härlig och överraskande gest för att visa lite extra uppskattning, säger Helena Arver.

 Modernisering av den svenska fabriken

Uppdateringen av förpackningen och formen sker i samband med att Marabou-fabriken i Upplands Väsby, som invigdes 1976, får en ny produktionslinje som är ett resultat av en investering om 200 miljoner SEK från Mondelēz International.

Det är en investering i Upplands Väsby som framtidssäkrar svensk produktion. Ett bevis på tillväxtmöjligheter på den svenska marknaden, som nu får en av de största produktionslinjerna i världen för tillverkning av chokladkakor. Produktionslinjen beräknas tillverka 28–29 000 chokladkakor per timme vilket ökar befintlig kapacitet med minst en tredjedel.

Läs vidare

Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging

Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

Elegant grafisk design präglar Lumenes julkalender

Söker man fräsch och visuellt tilltalande elegans med nordlig anda hittar man det i Lumenes adventskalender med skönhetsprodukter, designad och tillverkad tillsammans av Lumene, Metsä Board och förpackningskonverteraren Van Genechten Packaging.
Lumene_Advent_Calendar_V1

Silver vinner Guld i Pentawards

När årets Pentawardsgala nyligen gick av stapeln vann branding- och designbyrån Silver guld i ”Body, health and beauty”-kategorin med Mirelle, ett varumärke inom ICA. Tävlingen anordnas för 18:e gången och syftar till att lyfta fram bra förpackningsdesign och inspirera.
Screenshot

Metsä Board utvecklar nya lätta förpackningar av mikrowell för HejBuddy

Metsä Board, har utvecklat en mångsidig, platsbesparande reklamförpackning för HeyBuddy, ett finskt kosmetikamärke. Den nya lätta förpackningen erbjuder flexibilitet, har en lyxig framtoning och är tillverkad av mikrowell av Metsä Boards vita kraftliner.
Hejbuddy_4

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker