Marabou mjölkchoklad får ansiktslyftning

PUBLICERAD: 8 februari 2024
UPPDATERAD: 8 februari

Marabous chokladkakor får ett nytt, modernare utseende men den unika smaken och den välkända gula färgen med röd logotyp kommer att finnas kvar.

 Marabou lanserades 1916 och har en lång historia av att förnya och utveckla sitt varumärke för att fortsätta tilltala konsumenterna. Under 2024 lanserar Marabou en uppdaterad chokladkaka och förpackning med ett nytt och lekfullt utseende. Designen är trogen Marabous svenska arv och historia samtidigt som den blir mer färgglad och distinkt.

Individuell färg och ny form

Marabouförpackningen får en ny och upplyftande design som lyfter fram chokladen – bland annat genom det större M:et som får ett unikt utseende för varje smak. Dessutom får förpackningen större text, en tydligare Cocoa Life märkning, portionsmärkning och Made in Sweden symbol.
Utöver förnyelserna på utsidan får chokladkakan en något uppdaterad form. Medan chokladkakan har samma vikt, och därmed lika mycket choklad som tidigare, blir varje ruta tjockare samtidigt som chokladkakan blir kortare, vilket ger en mer generös smakupplevelse.

– Sedan Marabou grundades 1916 har otaliga chokladkakor avnjutits och delats tillsammans med nära och kära. Alla har sin Maraboufavorit, och just den unika smaken hos varje individuell chokladkaka är någonting som vi vill lyfta fram och förstärka ytterligare. Efter arbetet med den nya designen av Marabou, som har pågått i nästan två år, är vi stolta över att äntligen få presentera det nya smak- och lekfulla utseendet. Vi vill genom den nya chokladkakan fortsätta bidra till att skapa fler goda och delade chokladminnen, säger Helena Arver, Senior Brand Manager, Marabou.

En ny hjärtbit

Nytt för i år är även att Marabous mjölkchokladkaka får en hjärtbit och hjärtevärmande budskap på insidan av förpackningen. Till skillnad från det klassiska M:et har kakans sista chokladruta i stället ett graverat hjärta.

– Vår älskade mjölkchoklad är en av våra äldsta produkter och den som flest svenskar associerar med Marabou. Genom att lägga till ett hjärta på den sista rutan, vill vi ge en av Marabous mest ikoniska produkter lite mer kärlek. Oavsett hur du vill använda biten eller vad du vill säga med den, hoppas vi att den blir en härlig och överraskande gest för att visa lite extra uppskattning, säger Helena Arver.

 Modernisering av den svenska fabriken

Uppdateringen av förpackningen och formen sker i samband med att Marabou-fabriken i Upplands Väsby, som invigdes 1976, får en ny produktionslinje som är ett resultat av en investering om 200 miljoner SEK från Mondelēz International.

Det är en investering i Upplands Väsby som framtidssäkrar svensk produktion. Ett bevis på tillväxtmöjligheter på den svenska marknaden, som nu får en av de största produktionslinjerna i världen för tillverkning av chokladkakor. Produktionslinjen beräknas tillverka 28–29 000 chokladkakor per timme vilket ökar befintlig kapacitet med minst en tredjedel.

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x