Marabou mjölkchoklad får ansiktslyftning

PUBLICERAD: 8 februari 2024
UPPDATERAD: 8 februari

Marabous chokladkakor får ett nytt, modernare utseende men den unika smaken och den välkända gula färgen med röd logotyp kommer att finnas kvar.

 Marabou lanserades 1916 och har en lång historia av att förnya och utveckla sitt varumärke för att fortsätta tilltala konsumenterna. Under 2024 lanserar Marabou en uppdaterad chokladkaka och förpackning med ett nytt och lekfullt utseende. Designen är trogen Marabous svenska arv och historia samtidigt som den blir mer färgglad och distinkt.

Individuell färg och ny form

Marabouförpackningen får en ny och upplyftande design som lyfter fram chokladen – bland annat genom det större M:et som får ett unikt utseende för varje smak. Dessutom får förpackningen större text, en tydligare Cocoa Life märkning, portionsmärkning och Made in Sweden symbol.
Utöver förnyelserna på utsidan får chokladkakan en något uppdaterad form. Medan chokladkakan har samma vikt, och därmed lika mycket choklad som tidigare, blir varje ruta tjockare samtidigt som chokladkakan blir kortare, vilket ger en mer generös smakupplevelse.

– Sedan Marabou grundades 1916 har otaliga chokladkakor avnjutits och delats tillsammans med nära och kära. Alla har sin Maraboufavorit, och just den unika smaken hos varje individuell chokladkaka är någonting som vi vill lyfta fram och förstärka ytterligare. Efter arbetet med den nya designen av Marabou, som har pågått i nästan två år, är vi stolta över att äntligen få presentera det nya smak- och lekfulla utseendet. Vi vill genom den nya chokladkakan fortsätta bidra till att skapa fler goda och delade chokladminnen, säger Helena Arver, Senior Brand Manager, Marabou.

En ny hjärtbit

Nytt för i år är även att Marabous mjölkchokladkaka får en hjärtbit och hjärtevärmande budskap på insidan av förpackningen. Till skillnad från det klassiska M:et har kakans sista chokladruta i stället ett graverat hjärta.

– Vår älskade mjölkchoklad är en av våra äldsta produkter och den som flest svenskar associerar med Marabou. Genom att lägga till ett hjärta på den sista rutan, vill vi ge en av Marabous mest ikoniska produkter lite mer kärlek. Oavsett hur du vill använda biten eller vad du vill säga med den, hoppas vi att den blir en härlig och överraskande gest för att visa lite extra uppskattning, säger Helena Arver.

 Modernisering av den svenska fabriken

Uppdateringen av förpackningen och formen sker i samband med att Marabou-fabriken i Upplands Väsby, som invigdes 1976, får en ny produktionslinje som är ett resultat av en investering om 200 miljoner SEK från Mondelēz International.

Det är en investering i Upplands Väsby som framtidssäkrar svensk produktion. Ett bevis på tillväxtmöjligheter på den svenska marknaden, som nu får en av de största produktionslinjerna i världen för tillverkning av chokladkakor. Produktionslinjen beräknas tillverka 28–29 000 chokladkakor per timme vilket ökar befintlig kapacitet med minst en tredjedel.

Senaste nytt

Studentbidrag i Packnorth Award 2025 - Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Beata Tapola Jakobsson och Sofie Josefsson studerar till förpackningsingenjör, en YH-utbildning på Haganässkolan i Älmhult. De har sänt in ett bidrag i kategorin ”Förpackningsindustrins framtid” i Packnorth Award 2025. Deras bidrag är en glödlampaförpackning som även fungerar som en lampskärm.
origamilightbulbpackages2x
Studentbidrag i Packnorth Award 2025 – Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Det är mycket som snurrar kring begreppet PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) för närvarande. Frågorna är många, hur ska man som företag agera för att klara de förordningar, det vill säga krav eller de direktiv som kommer att gälla inom kort. Naturvårdsverkets Åsa Stenmarck och Anna Fråne reder ut begreppen i ett inspelat webbinar som arrangerades nyligen.
Åsa och Annax
Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka - bara en tiondel återvinns

Användningen av plast leder till stora mängder avfall och konsumtionen väntas öka i framtiden. Samtidigt återvinns knappt en tiondel av den plast som slängs. Det visar den senaste kartläggningen av plastflöden i Sverige.
plast engångsartiklarx
Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka – bara en tiondel återvinns

NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

När vi närmar oss stängning av första halvåret av 2025 kan Näringslivets Producentansvar (NPA) konstatera att de fakturerade förpackningsavgifterna överstigit de faktiska kostnaderna för insamling och återvinning. Nu återförs överskottet till kunderna – i linje med bolagets icke-vinstdrivande modell.
FTI-pressbild
NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

Läs vidare

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG