Många fördelar med dryckesburken enligt Crown

PUBLICERAD: 30 juni 2023
UPPDATERAD: 30 juni
Bild: Crown Bevcan

Dryckesburkar tillhör inte de förpackningar som förekommer ofta på Packnews. Vi fick ett samtal Packnews med Florian Combe, chef för ny produktutveckling och grafik på Crown Bevcan EMEA, ett av de stora metallförpackningsföretagen med tyngdpunkt på dryckesburkar och ställde ett antal frågor kring utmaningar och möjligheter för dryckesindustrin.

Vilka trender inom dryckesbranschen märker ni som företag av i dag?

– Många av de trender vi observerar utlöstes av förändringar under covid-19-pandemin. Även nu när pandemirelaterade restriktioner har lättat, är efterfrågan fortsatt stark på dryckeskonsumtion hemma, liksom fortsatt intresse för nya dryckestyper, hälsofokuserade produkter och hållbarhet, säger Florian Combe.

– Metallförpackningar är perfekt positionerade för att leverera mot dessa trender, och aluminiumburkar är fortfarande ett starkt val för nya dryckeslanseringar tack vare formatets gröna meriter, bekvämlighet och designmöjligheter. Efterfrågan på standardstorlekar för burkar, som 330 ml-formatet till exempel, är fortsatt stark, medan förändringar i konsumenternas dryckespreferenser och köpbeteenden också driver efterfrågan på nya förpackningsformat, design, visuellt tilltalande och interaktiva upplevelser.

Vilka är nyckelelementen som varumärkesägare inom drycker bör tänka på när de lanserar en produkt i metallförpackningar?

– Att lansera ett dryckesmärke är inte bara ett marknadsföringsuppdrag. För att bli framgångsrik bör en produktlansering involvera produktions-, kommersiella, design- och driftavdelningar samt nyckelleverantörer från början. Även om dryckesburkar värderas för sin hållbarhet, bekvämlighet och portabilitet, finns det flera andra faktorer att ta hänsyn till när man utvärderar förpackningsalternativ. Låt mig ge några exempel.

– En faktor är att tänka hållbart. Metall är till sin natur hållbar – den är 100 procent återvinningsbar och oändligt återvinningsbar, vilket gör den till ett starkt förpackningsval för miljömedvetna shoppare. Som förpackningspartner kan vi också ge råd om att förbättra produktionseffektiviteten och öka medvetenheten hos konsumenterna om hållbarhetsfördelarna med burkar.

– Ett färskt exempel är vårt partnerskap med Kristal Kola, det första vattnet på burk på den turkiska marknaden. I detta samarbete tryckte vi tvåspråkiga meddelanden på förpackningen som lyfter fram formatets hållbara egenskaper, inklusive energibesparingarna som kan uppnås genom att använda återvunnet material.

– En annan sak är kompatibilitet. Nästan alla drycker är kompatibla med aluminiumburkar eftersom den invändiga beläggningen förhindrar både kontakt med produkten och korrosion. Vi har framgångsrikt matchat dryckesburkar med kolsyrat vatten, öl, läsk, juice, te, energidrycker och andra funktionella drycker. Att arbeta med en erfaren leverantör som har en bevisad meritlista över produktkategorier kan påskynda tiden till marknaden och effektivisera lanseringsprocessen.

 

– Beroende på dryck, hur och när drycken ska konsumeras och distributionskanaler kan ett varumärke välja en standard eller icke-standard burkstorlek. Storleksvariationer inkluderar smala och snygga burkar, samt större storlekar för att hjälpa varumärken att sticka ut vid försäljningsstället. Variation i storlekar drivs av att konsumenter letar efter burkar när de söker efter produktvariation, bekvämlighet och mer förstklassiga, visuellt tilltalande förpackningsalternativ.

– Designalternativen får inte glömmas. Med ökad konkurrens i detaljhandelsmiljön behöver varumärken förpackningar som kommer att fånga konsumenternas uppmärksamhet vid inköpsstället. Dryckesburkar har en stor, tryckbar yta som fungerar som en 360-graders skylt för varumärken på hyllor, vilket vanligtvis inte är möjligt med andra förpackningsformat.

– Dessutom gör högupplösta utskrifter det möjligt för varumärken att avbilda intrikata mönster och starka, färger direkt på aluminiumburken, vilket ökar konsumenternas interaktion med förpackningen samtidigt som de kommunicerar en unik identitet. Med en bred lista av dekorativa tekniker, utskriftsalternativ, ändar, burkdesign och färgade, präglade och utskurna pull-tabs är nära leverantörssamarbete avgörande för att uppnå bästa slutresultat.

Vilka är de senaste innovationerna inom dekorativa burkdesigner?

– Vi ser ett ökat intresse för innovationer som ökar konsumentengagemang. Varumärkesägare kan uppnå det genom att utnyttja en rad dekorativa tekniker eller till och med skapa interaktiva upplevelser. Variabel tryckteknik, till exempel, som gör att upp till 24 olika designvarianter kan skrivas ut i en enda upplaga, är ett utmärkt sätt att skapa en serie samlarburkar och locka konsumenternas uppmärksamhet via sin olikformiga visuella effekt.

– Sedan finns det smarta förpackningsinnovationer, som unika koder som laseretsas och som möjliggör aktiviteter som Augmented Reality (AR). AR tillåter varumärken att leverera ett brett utbud av innehåll och upplevelser och är idealiskt för tävlingar, kampanjer och spel. Engagerande applikationer vinner konsumenternas hjärtan och sinnen i hela branschen.

Hur kan dryckesmärken ligga steget före marknadstrenderna?

– Ett effektivt sätt att ligga steget före marknadstrenderna är att arbeta med en leverantör med en omfattande FoU-metod som kan introducera lösningar som är effektiva och pålitliga. Leta också efter ett team med expertis för att hjälpa till att optimera design- och tillverkningsprocesser för att rymma en rad olika förpackningar och kreativa alternativ.

– Vi har ett kontinuerligt lärande, och detta stöds av vår Can Academy – en specialistmiljö utformad för att utbilda kunder om burktillverkningsprocessen och där grafisk design blir den del av produktionscykeln. Marknadsförare och andra beslutsfattare som är involverade i en produktlansering kan få info om designfunktioner, reprografi, färgmatchning, korrekturaktiviteter, såväl som burkdekoreringsprocessen.

Läs vidare

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1972

I Nord Emballage årgång 1972 gick Gad Rausing från Tetra Pak till försvar av teknikens möjligheter för att ta hand om det kommunala avfallet.
gadx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a