Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

PUBLICERAD: 21 februari 2024
UPPDATERAD: 21 februari
Foto: Reitan

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.

Undersökningen visade att nästan fyra av fem konsumenter (78 procent) inte prioriterar produkter med återanvändbara och påfyllningsbara förpackningar, trots att 80 procent av de tillfrågade tror på vikten av att minska plast.
Undersökningen visade också på oro över engångsplaster, där 80 procent av de tillfrågade kände ett kollektivt ansvar för att minska sin användning. Över hälften (57 procent) uttryckte oro över mängden engångsplast och inte återvinningsbara material som används i mat- och dryckesförpackningar.

Glapp mellan avsikt och handling

Trots dessa farhågor finns det en betydande klyfta mellan konsumenternas avsikt och handling. Medan 38 procent av de tillfrågade inser vikten av att vara miljövänliga, tycker de att det är utmanande att införliva detta i sina dagliga rutiner. Dessutom väljer 76 procent inte produkter med minimala eller inga plastförpackningar, och 77 procent väljer inte produkter gjorda av återvunnet eller lättåtervinningsbart material för att minska avfallet.

Hinder för hållbar användning av förpackningar

Undersökningen identifierade flera hinder för införandet av hållbara förpackningar, inklusive bekvämlighetskulturen. Ungefär 44 procent av de tillfrågade angav att det var svårt att komma ihåg att ta med återanvändbara förpackningar, medan 39 procent var oroliga för besväret med att returnera, rengöra eller förvara återanvändbara förpackningar.
Undersökningen fann också att ekonomiska belöningar kunde uppmuntra konsumenterna att använda återanvändbara förpackningar mer, vilket ledde till att 43 procent av de tillfrågade sa att de skulle använda återanvändbara förpackningar mer om de fick en liten belöning för att returnera dem, och 37 procent skulle göra det om det inte fanns någon pant på förpackningen.

Demografiska skillnader

Undersökningen visade på skillnader i motivation och engagemang mellan olika demografiska grupper. Till exempel skulle nästan hälften (49 procent) av Baby Boomers behöva försäkran om att återanvändbara förpackningar är rena, jämfört med 31 procent av Gen Z. Dessutom var 43 procent av Gen Z angelägna om att få en donation till en välgörenhetsorganisation som de valt, jämfört med 38 procent av Boomers.

Undersökningen belyser behovet av ett människocentrerat förhållningssätt för att utforma hållbara lösningar skriver PA Consulting. Genom att förstå konsumenternas motivation och ta bort hinder för engagemang kan företag uppmuntra planetpositivt konsumentbeteende och utnyttja den fulla potentialen av hållbara förpackningar.

Senaste nytt

Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

Billeruds långsiktiga klimatmål att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast år 2050 har nu officiellt godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Denna milstolpe kompletterar de tidigare godkända kortsiktiga målen för 2030.
Billerud
Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

International Paper stänger fem förpackningsanläggningar i Europa

International Paper, kommer att stänga fem förpackningsanläggningar i Tyskland, vilket påverkar 500 arbetstillfällen. Åtgärden är en del av företagets integration av DS Smith som förvärvades i januari 2025.
About the IP + DS Smith Combination IP Green
International Paper stänger fem förpackningsanläggningar i Europa

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Läs vidare

Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

Billeruds långsiktiga klimatmål att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast år 2050 har nu officiellt godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Denna milstolpe kompletterar de tidigare godkända kortsiktiga målen för 2030.
Billerud
Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

International Paper stänger fem förpackningsanläggningar i Europa

International Paper, kommer att stänga fem förpackningsanläggningar i Tyskland, vilket påverkar 500 arbetstillfällen. Åtgärden är en del av företagets integration av DS Smith som förvärvades i januari 2025.
About the IP + DS Smith Combination IP Green
International Paper stänger fem förpackningsanläggningar i Europa

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Två svenska vinnare i Sustainable Awards

I veckan har konferensen Sustainable Packaging Summit arrangerats av tidningen Packaging Europe. Det är en globalt ledande konferens på temat som i år hölls i holländska Utrecht. I samband med konferens tillkännagavs även vinnarna i de olika kategorierna i tävlingen Sustainable Awards, och två svenska företag fanns med bland dem.
BOCx
Två svenska vinnare i Sustainable Awards