Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

PUBLICERAD: 21 februari 2024
UPPDATERAD: 21 februari
Foto: Reitan

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.

Undersökningen visade att nästan fyra av fem konsumenter (78 procent) inte prioriterar produkter med återanvändbara och påfyllningsbara förpackningar, trots att 80 procent av de tillfrågade tror på vikten av att minska plast.
Undersökningen visade också på oro över engångsplaster, där 80 procent av de tillfrågade kände ett kollektivt ansvar för att minska sin användning. Över hälften (57 procent) uttryckte oro över mängden engångsplast och inte återvinningsbara material som används i mat- och dryckesförpackningar.

Glapp mellan avsikt och handling

Trots dessa farhågor finns det en betydande klyfta mellan konsumenternas avsikt och handling. Medan 38 procent av de tillfrågade inser vikten av att vara miljövänliga, tycker de att det är utmanande att införliva detta i sina dagliga rutiner. Dessutom väljer 76 procent inte produkter med minimala eller inga plastförpackningar, och 77 procent väljer inte produkter gjorda av återvunnet eller lättåtervinningsbart material för att minska avfallet.

Hinder för hållbar användning av förpackningar

Undersökningen identifierade flera hinder för införandet av hållbara förpackningar, inklusive bekvämlighetskulturen. Ungefär 44 procent av de tillfrågade angav att det var svårt att komma ihåg att ta med återanvändbara förpackningar, medan 39 procent var oroliga för besväret med att returnera, rengöra eller förvara återanvändbara förpackningar.
Undersökningen fann också att ekonomiska belöningar kunde uppmuntra konsumenterna att använda återanvändbara förpackningar mer, vilket ledde till att 43 procent av de tillfrågade sa att de skulle använda återanvändbara förpackningar mer om de fick en liten belöning för att returnera dem, och 37 procent skulle göra det om det inte fanns någon pant på förpackningen.

Demografiska skillnader

Undersökningen visade på skillnader i motivation och engagemang mellan olika demografiska grupper. Till exempel skulle nästan hälften (49 procent) av Baby Boomers behöva försäkran om att återanvändbara förpackningar är rena, jämfört med 31 procent av Gen Z. Dessutom var 43 procent av Gen Z angelägna om att få en donation till en välgörenhetsorganisation som de valt, jämfört med 38 procent av Boomers.

Undersökningen belyser behovet av ett människocentrerat förhållningssätt för att utforma hållbara lösningar skriver PA Consulting. Genom att förstå konsumenternas motivation och ta bort hinder för engagemang kan företag uppmuntra planetpositivt konsumentbeteende och utnyttja den fulla potentialen av hållbara förpackningar.

Läs vidare

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x