Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

PUBLICERAD: 21 februari 2024
UPPDATERAD: 21 februari
Foto: Reitan

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.

Undersökningen visade att nästan fyra av fem konsumenter (78 procent) inte prioriterar produkter med återanvändbara och påfyllningsbara förpackningar, trots att 80 procent av de tillfrågade tror på vikten av att minska plast.
Undersökningen visade också på oro över engångsplaster, där 80 procent av de tillfrågade kände ett kollektivt ansvar för att minska sin användning. Över hälften (57 procent) uttryckte oro över mängden engångsplast och inte återvinningsbara material som används i mat- och dryckesförpackningar.

Glapp mellan avsikt och handling

Trots dessa farhågor finns det en betydande klyfta mellan konsumenternas avsikt och handling. Medan 38 procent av de tillfrågade inser vikten av att vara miljövänliga, tycker de att det är utmanande att införliva detta i sina dagliga rutiner. Dessutom väljer 76 procent inte produkter med minimala eller inga plastförpackningar, och 77 procent väljer inte produkter gjorda av återvunnet eller lättåtervinningsbart material för att minska avfallet.

Hinder för hållbar användning av förpackningar

Undersökningen identifierade flera hinder för införandet av hållbara förpackningar, inklusive bekvämlighetskulturen. Ungefär 44 procent av de tillfrågade angav att det var svårt att komma ihåg att ta med återanvändbara förpackningar, medan 39 procent var oroliga för besväret med att returnera, rengöra eller förvara återanvändbara förpackningar.
Undersökningen fann också att ekonomiska belöningar kunde uppmuntra konsumenterna att använda återanvändbara förpackningar mer, vilket ledde till att 43 procent av de tillfrågade sa att de skulle använda återanvändbara förpackningar mer om de fick en liten belöning för att returnera dem, och 37 procent skulle göra det om det inte fanns någon pant på förpackningen.

Demografiska skillnader

Undersökningen visade på skillnader i motivation och engagemang mellan olika demografiska grupper. Till exempel skulle nästan hälften (49 procent) av Baby Boomers behöva försäkran om att återanvändbara förpackningar är rena, jämfört med 31 procent av Gen Z. Dessutom var 43 procent av Gen Z angelägna om att få en donation till en välgörenhetsorganisation som de valt, jämfört med 38 procent av Boomers.

Undersökningen belyser behovet av ett människocentrerat förhållningssätt för att utforma hållbara lösningar skriver PA Consulting. Genom att förstå konsumenternas motivation och ta bort hinder för engagemang kan företag uppmuntra planetpositivt konsumentbeteende och utnyttja den fulla potentialen av hållbara förpackningar.

Läs vidare

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

El- och råvarupriser tvingar Hylte Paper att varsla personal

60 av de ungefär 270 anställda på det halländska pappersbruket Hylte Paper varslas, rapporterar SVT. Enligt fackförbundet Pappers är det tjänster från alla delar av företaget som omfattas.
Hylte-bruk

Nu är det bestämt - Tako kartongbruk i Tammerfors läggs ner

Packnews har tidigare berättat om planerna på att stänga ner Tako kartongbruk i centrala Tammerfors, nu är beslutet taget.
Tako-mill

Senaste nytt

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx