Lydén Distillerys gin nu i nydesignad och lättare glasflaska

PUBLICERAD: 23 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari

Den nya glasflaskan är betydligt lättare än den gamla. Innehållet väger dock fortfarande tungt.|

Det småländska hantverksdestilleriet Lydén Distillery presenterar en ny, lättare glasflaska och tar ett steg närmre sin vision om att en dag bli Sveriges Grönaste Destilleri.

Tidigare har destilleriet som ligger i Ljungby prisats för sina olika ginsorter i internationella tävlingar. Med två världsmästartitlar och utsedda till bland annat Årets Kronobergare & Årets Företagare i Ljungby så tar de nu ett stort steg i sitt miljöarbete.

Den nya flaskan är nästan 30 procent (29,4% om man ska vara exakt) – något som gör den mer klimatsmart och hållbar än sin föregångare, och hos Lydén Distilleri är man helt övertygade om att förändringarna kommer att minska co2-utsläppen.

Inom kort kommer den nya flaskan att levereras till bland annat Systembolaget och först ut är Dry Gin & Pink Gin för att inom kort följas av destilleriets övriga produkter.

Man utgick från den gamla flaskans design, som är en så kallad standardflaska – en flaska som vilken producent som helst kan beställa hem. Den analyserades i syfte att se vad man skulle kunna göra för att få ner vikten, men ändå behålla samma formspråk och göra en unik design som man är helt ensamma om i världen.

 

Den tjocka bottnen svarade för cirka en tredjedel av glasflaskans vikt. Genom att plocka bort den fick man ner vikten från 565 gram till 399 gram. Därmed minskade även höjden på flaskan med cirka 15 millimeter. Förslutningen är ny och försedd med företagets logga.

Med dagens produktion minskar destilleriet vikten på sina produkter med cirka 4 ton glas under 2023 – vilket har en positiv effekt på CO2-utsläppen.

Redan tidigt under 2022 började arbetet för en grönare tillverkning i destilleriet. Genom att modifiera kopparpannan minskades elåtgången vid destillering med närmre 50 procent, och genom att byta ut kylaren på kopparpannan minskades vattenförbrukningen med 80 procent.

 

Läs vidare

Designvinnare i Metsä Boards tävling korade

Vinnarna i tävlingen Better with Less – Design Challenge 2022–2023, arrangerad av Metsä Board, har korats.
1-BwL-Kids-Headphones-Packaging-by-Kitty-Ching

Smarta förpackningar hos Metro minskar livsmedelsspillet

Genom att använda smarta förpackningar för att spåra utgångsdatum på färska livsmedel kan den tyska butikskedjan Metro sänka priset för en produkt när utgångsdatumet närmar sig.
shopping

Plötsligt händer det och då kan den här kartongförpackningen vara räddningen

Dispenserboxen och dess innehåll kan rädda kvinnor i nöd på jobbet.
About-her

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah