Lundakarnevalen väljer vin i engångsglas

PUBLICERAD: 30 april 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Cefour Lundakarnevalen -low

Easy Wine Glass förfyllda vinglas kommer att finnas tillgängliga i serveringstälten och i barerna på Lundakarnevalen den 16-18 maj. Lundakarnevalen arrangeras vart fjärde år av studenterna vid Lunds universitet. Karnevalen som startade i mitten av 1800-talet har ca 400.000 besökare under de tre karnevalsdagarna.

-Vi är mycket glada över att Lundakarnevalen beslutat sig för att ta in Easy Wine på deras tredagarskarneval. Lundakarnevalen har en lång tradition och att få se vår produkt i detta sammanhang är verkligen stimulerande, säger Jonas Lindeborne på Cefour Wine & Beverage.

Easy Wine Glass är en praktisk och säker förpackningslösning för vin, speciellt utvecklad för events, festivaler och konserter. Glasen ger exakt serveringsvolym varje gång, säker hantering, inget spill, inget svinn, inget glaskross – vilket sammantaget ger full kontroll för arrangören.

– Ofta handlar det om att kunna servera snabbt och effektivt på kortast möjliga tid, och under de mest intensiva perioderna så är det snabbheten i serveringen som ligger till grund för en bra omsättning. Att det dessutom är en ”kul” och innovativ produkt jämfört med traditionella flaskor, bag-in-box eller tetra, gör den än mer kompatibel i evenemangsmiljöer, avslutar Jonas Lindeborne på Cefour Wine & Beverage.

Cefours affärsidé är att sälja och distribuera vin som tappats på attraktiva, praktiska och drickfärdiga engångsglas av återvinningsbar plast. Sedan produktionsstarten 2010 har Cefour utvecklat en avancerad och unik produktionsteknik, där företaget äger hela processen i tillverkningen. Detta innebär att vi själva köper in viner och råmaterial för tillverkning av produkterna – och helt i egen regi – framställer hela förpackningen samt tappar och försluter glasen.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM