Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport ”2023 World Packaging Machinery”.
Rapporten förutspår en 5 procent sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) för den globala marknaden för förpackningsmaskiner från 2023 till 2027, en ökning från 45,9 miljarder USD till 56 miljarder.
Asia Pacific var den ledande marknaden för förpackningsmaskiner år 2022, och representerade cirka 36 procent av världens totala marknad. Regionen förväntas uppvisa den högsta CAGR 2023 – 2027 på 6 procent.
Även om tillväxten i Kina avtog under första halvåret 2023, efter en lägre än förväntad efterfrågan på förpackade varor, är tillväxtutsikterna i Asien och Stillahavsområdet fortsatt goda och kommer att dra nytta av flera viktiga drivkrafter under de närmaste åren.
Till exempel kommer nya förpackningsbestämmelser i Kina (tillämpas sedan september 2023) att sätta ytterligare press på förpackningstillverkare att investera i återvinnings- och avfallsminskningsprocesser.
Sydostasien kommer att fortsätta att attrahera investeringar från multinationella förpackningsföretag, möjliggjort av viktiga frihandelsavtal och fokus på att utveckla ett starkt tillverkningsnav för förpackade varor och material.
Eftersom konsumenter i Asien och Stillahavsområdet i allt högre grad tar hänsyn till hållbarhet och miljövänlighet vid varumärkesval, kommer företag med konsumentförpackningar att behöva fokusera på miljöpåverkan både i produktionen och längre ner i leveranskedjan.
EMEA
Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) rankas som den näst största regionen och representerar 33 procent av världens marknad för förpackningsmaskiner år 2022.
Efter en förväntad nedgång i efterfrågan år 2023 och 2024, förväntas marknaden återhämta sig från år 2025 och framåt, underbyggd av investeringar i teknik för hållbara och spårbara förpackningar.
År 2027 förutspås EMEA-marknaden överstiga 18 miljarder USD, vilket motsvarar en CAGR på 4,3 procent.
Reglering, certifiering och konsumentmedvetenhet kommer att förbli viktiga tillväxtfaktorer under prognosperioden. Tillverkare av förpackade varor kommer sannolikt att ägna fortsatt uppmärksamhet åt minskning av förpackningsmaterial, återvinningsbara förpackningar och återanvändningslösningar.
Som vi vet reviderar EU sina regler för förpackningar och förpackningsavfall för att överensstämma med målet att skapa en cirkulär ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Den nyligen föreslagna förordningen om förpacknings- och förpackningsavfall (PPWR) förväntas förändra branschen avsevärt när den väl implementeras.
Amerika
Den amerikanska marknaden förväntas överträffa EMEA när det gäller tillväxt, med en CAGR på 4,5 procent mellan år 2023 och 2027.
Amerikanska förpackningsföretag och tillverkare av förpackade varor fokuserar redan hårt på kommersialiseringen av hållbara förpackningar.
Tillverkare av förpackade varor i USA och andra etablerade marknader kommer att leta efter möjligheter att skala upp nya modeller och teknologier, som återanvändning/påfyllning, direkttryck och digitaltryck.
Implementeringen av digital teknik kommer också att öppna nya möjligheter för maskinleverantörer att tillhandahålla utökade tjänsteerbjudanden som fjärrunderhåll och diagnostik.
USA har också ett starkt fokus på regulatoriska förändringar för att stödja införandet av hållbar, säkrare och grön kemi. Till exempel har USA nyligen fasat ut vissa PFAS-kemikalier som vanligtvis används för att behandla pappersprodukter som kommer i kontakt med feta livsmedel.
Dessutom ändrade FDA år 2022 sina livsmedelstillsatser så att de omfattar de flesta ftalater som används i livsmedelskontakt och livsmedelsförpackningar.