Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

PUBLICERAD: 7 februari 2024
UPPDATERAD: 8 februari
Foto: Unsplash

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport ”2023 World Packaging Machinery”.

Rapporten förutspår en 5 procent sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) för den globala marknaden för förpackningsmaskiner från 2023 till 2027, en ökning från 45,9 miljarder USD till 56 miljarder.
Asia Pacific var den ledande marknaden för förpackningsmaskiner år 2022, och representerade cirka 36 procent av världens totala marknad. Regionen förväntas uppvisa den högsta CAGR 2023 – 2027 på 6 procent.

Även om tillväxten i Kina avtog under första halvåret 2023, efter en lägre än förväntad efterfrågan på förpackade varor, är tillväxtutsikterna i Asien och Stillahavsområdet fortsatt goda och kommer att dra nytta av flera viktiga drivkrafter under de närmaste åren.

Till exempel kommer nya förpackningsbestämmelser i Kina (tillämpas sedan september 2023) att sätta ytterligare press på förpackningstillverkare att investera i återvinnings- och avfallsminskningsprocesser.
Sydostasien kommer att fortsätta att attrahera investeringar från multinationella förpackningsföretag, möjliggjort av viktiga frihandelsavtal och fokus på att utveckla ett starkt tillverkningsnav för förpackade varor och material.

Eftersom konsumenter i Asien och Stillahavsområdet i allt högre grad tar hänsyn till hållbarhet och miljövänlighet vid varumärkesval, kommer företag med konsumentförpackningar att behöva fokusera på miljöpåverkan både i produktionen och längre ner i leveranskedjan.

EMEA

Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) rankas som den näst största regionen och representerar 33 procent av världens marknad för förpackningsmaskiner år 2022.
Efter en förväntad nedgång i efterfrågan år 2023 och 2024, förväntas marknaden återhämta sig från år 2025 och framåt, underbyggd av investeringar i teknik för hållbara och spårbara förpackningar.
År 2027 förutspås EMEA-marknaden överstiga 18 miljarder USD, vilket motsvarar en CAGR på 4,3 procent.

Reglering, certifiering och konsumentmedvetenhet kommer att förbli viktiga tillväxtfaktorer under prognosperioden. Tillverkare av förpackade varor kommer sannolikt att ägna fortsatt uppmärksamhet åt minskning av förpackningsmaterial, återvinningsbara förpackningar och återanvändningslösningar.
Som vi vet reviderar EU sina regler för förpackningar och förpackningsavfall för att överensstämma med målet att skapa en cirkulär ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Den nyligen föreslagna förordningen om förpacknings- och förpackningsavfall (PPWR) förväntas förändra branschen avsevärt när den väl implementeras.

Amerika

Den amerikanska marknaden förväntas överträffa EMEA när det gäller tillväxt, med en CAGR på 4,5 procent mellan år 2023 och 2027.

Amerikanska förpackningsföretag och tillverkare av förpackade varor fokuserar redan hårt på kommersialiseringen av hållbara förpackningar.

Tillverkare av förpackade varor i USA och andra etablerade marknader kommer att leta efter möjligheter att skala upp nya modeller och teknologier, som återanvändning/påfyllning, direkttryck och digitaltryck.

Implementeringen av digital teknik kommer också att öppna nya möjligheter för maskinleverantörer att tillhandahålla utökade tjänsteerbjudanden som fjärrunderhåll och diagnostik.

USA har också ett starkt fokus på regulatoriska förändringar för att stödja införandet av hållbar, säkrare och grön kemi. Till exempel har USA nyligen fasat ut vissa PFAS-kemikalier som vanligtvis används för att behandla pappersprodukter som kommer i kontakt med feta livsmedel.

Dessutom ändrade FDA år 2022 sina livsmedelstillsatser så att de omfattar de flesta ftalater som används i livsmedelskontakt och livsmedelsförpackningar.

 

Läs vidare

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Trepak vidareutvecklar sina fyllnings- och kapsyleringsmaskiner

Malmöbaserade Trepak, som tillverkare fyllnings- och kapsyleringsmaskiner, presenterar nu två nyutvecklingar.
Trepakx

Senaste nytt

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Är den här dryckesförpackningen en gamechanger som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
Skärmbild 2024-05-15 171500

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x