Målet för Trioworld var att utveckla en återvinningsbar film för livsmedelskontakt innehållande PCR. Nu är den första påsförpackningen ute i Lidl Sveriges butiker.
Trioworld har tagit fram en femlagers filmförpackning som de menar kommer att revolutionera marknaden för livsmedelsförpackningar. Den första förpackningen lanseras tillsammans med Lidl Sverige för butikskedjans kanel- och kardemummabullar.
30 procent PCR
Förpackningen är godkänd för livsmedelsförpackningar, innehållande Post-Consumer Recyclates (PCR), det vill säga plast som återvunnits efter den har använts i det syfte den tillverkades för. Förpackningen som har fått grönt ljus enligt EU:s bestämmelser för kontaktmaterial är tillverkad av 30 procent PCR och är 100 procent återvinningsbar, enligt Trioworld.
Företagets produkter med minst 25 procent PCR-plast går under samlingsnamnet Loop. Målsättningen för Trioworld är att öka andelen återvunnen plast i sina produkter till 50 procent vid år 2030.
Samarbete kring projekt
Projektet, att utveckla en återvinningsbar film för livsmedelskontakt innehållande PCR, initierade Trioworld tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden) och Lidl Future Initiatives.