Livsmedelsförpackning blir först med återvunnen PCR-plast

PUBLICERAD: 24 maj 2022
UPPDATERAD: 24 januari

Målet för Trioworld var att utveckla en återvinningsbar film för livsmedelskontakt innehållande PCR. Nu är den första påsförpackningen ute i Lidl Sveriges butiker. 

Trioworld har tagit fram en femlagers filmförpackning som de menar kommer att  revolutionera marknaden för livsmedelsförpackningar. Den första förpackningen lanseras tillsammans med Lidl Sverige för butikskedjans kanel- och kardemummabullar.

30 procent PCR

Förpackningen är godkänd för livsmedelsförpackningar, innehållande Post-Consumer Recyclates (PCR), det vill säga plast som återvunnits efter den har använts i det syfte den tillverkades för. Förpackningen som har fått grönt ljus enligt EU:s bestämmelser för kontaktmaterial är tillverkad av 30 procent PCR och är 100 procent återvinningsbar, enligt Trioworld.

Företagets produkter med minst 25 procent PCR-plast går under samlingsnamnet Loop. Målsättningen för Trioworld är att öka andelen återvunnen plast i sina produkter till 50 procent vid år 2030.

Samarbete kring projekt

Projektet, att utveckla en återvinningsbar film för livsmedelskontakt innehållande PCR, initierade Trioworld tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden) och Lidl Future Initiatives.

 

 

 

 

Läs vidare

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Bio-PET i stället för fiber i äggförpackning

För ovanlighetens skull en nyhet som berättar om ett byte från fiber till plast.
quail-biopet-utvald

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432