Liplid tror på marknadslansering till sommaren

PUBLICERAD: 25 april 2023
UPPDATERAD: 26 april
Lösningen innebär att munnen aldrig behöver röra locket. Bild: Liplid

I början av 2022 skrev tidningen Packnews förmodligen den första artikeln om Liplid. I en intervju berättade Håkan Löfholm, som kom på idén och konstruktionen, om tankar kring det fiberbaserade locket för on-the-go konsumtion av drycker. Vanligtvis tar introduktionen av nya produkter längre tid än förväntat, men nu är den nära. Vi pratade med vd Jesper Berthold om hur det ser ut. Han kunde inte berätta allt ännu, man kan kanske säga att det var ”locket på” i vissa frågor. En del kunde han dock avslöja.

Locket, som är gjort av fiber, appliceras på insidan av bägaren, vilket gör att den blir stadigare att greppa. Locket har två hål att dricka ur och utformningen gör att bägarkanten inte är täckt, så man dricker från bägarkanten precis som från en mugg utan lock. Om innehållet är för varmt kan man svalka det genom att blåsa i det ena hålet. Hålen kan också användas för sugrör om man i stället vill dricka kalla drycker. Liplids lockdesign möjliggör en reduktion av materialbehovet med cirka 20 – 25 procent jämfört med andra lockdesigner, vilket är mer miljövänligt.

– Viktigt att understryka är att Liplid inte är ett transportlock, det är avsett för on-the-go. Vi räknar med att användarna kommer att inse att det är en mycket bekväm lösning och att våra kunder inser att deras kunder gillar det. Vi ska få alla att inse att teknik, design och funktion innebär kvalitet.

Torrformning från PulPac

Produktionen av locken bygger på teknik från svenska företaget PulPac, vars torrformningsteknik av fiber har skapat stort intresse. Locken är till 100 procent återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara. Jesper Berthold säger att locket inte utvecklades som ersättare för plast utan för att ge användaren en ny, bekvämare upplevelse.

– Vårt arbete började innan diskussionerna kring SUP (Singel Use Plastic) tog fart, säger han.

– Under resans gång mot fullskalig produktion stötte vi på en del nya utmaningar främst relaterade till vår avancerade design, vilket har försenat introduktionen. Utmaningarna löstes dock i februari 2023 genom mindre justeringar till designen.

Elisabeth Khera, marknadschef, Håkan Löfholm, innovatör och Jespter Berthold, vd, tar emot priset i Packnorth Award år 2022.
På marknaden innan sommaren

– Det är skönt att vi kommit förbi detta hinder. Det gick kanske för bra i början, men nu räknar vi med att finnas ute på marknaden innan sommaren. De kunder vi tecknat avtal med är fortsatt positiva och vi räknar med att ha dem med oss när vi drar i gång kommersiell produktion.

– Flera potentiella internationella kunder har också hört av sig under de senaste 12 månaderna och visat intresse. De första locken kommer att finnas på den svenska marknaden.
Jesper Berthold räknar med att man kommer att nå en produktionstakt motsvarande cirka 100 miljoner lock per år under hösten/vintern och på sikt upp till 200 – 300 miljoner med hjälp av partners.

Utvecklingen av locket fortsätter samtidigt med fokus på barriärlösningar. Man söker en lösning som fungerar bättre produktionstekniskt.

Förra året tog Liplid hem förstapriset i kategorin Dryckesförpackningar i Packnorth Award.

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx