
I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
Det är inte helt frivilligt man gör detta, det är ett sätt att försöka komma runt ny lagstiftning i Storbritannien som kom på plats förra hösten och som ska skydda barnen. Lidl säger att man kommer att ta bort alla designelement, till exempel 3D-animerade former, lysande färgmönster och lekfulla produktnamn som inte direkt speglar innehållet.
Till exempel kommer deras gummibjörnar att gå från sin ljusa, tilltalande, kartongförpackning till något enklare, mer produktfokuserat som framhåller fruktsmakerna. Det här är en åtgärd som bygger vidare på förändringar man gjorde redan år 2020 när Lidl blev den första kedjan i UK att ta bort tecknade figurer från sina frukostflingor.
Samtidigt har man sedan förra året tagit bort godis och choklad i anslutning till kassorna.