Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

PUBLICERAD: 25 mars 2025
UPPDATERAD: 25 mars
Foto: Leksands Knäckebröd

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.

– Det är precis samma bröd som tidigare och det är bakat med samma recept, men det har fått en ny modernare skrud, säger Annika Sund, marknadschef Leksands Knäckebröd.

Förpackningar behöver uppdateras med några års mellanrum för att det ska bli enklare för konsumenterna att veta vad bageriet står för, för att ge en modern känsla och för att följa lagstiftningen. De nya förpackningarna kommer att lyfta fram att familjeföretaget, ett företagande med långt perspektiv och tydlig kompass, att brödet är bakat med svenska råvaror och det låga klimatavtrycket.

– Vi märker att alla inte känner till att vi är ett familjeföretag och att allt bröd är bakat lokalt här i Leksand med lokala råvaror, det skiljer oss från andra, säger Annika Sund, marknadschef Leksands Knäckebröd.

Leksands Knäckebröds logga innehåller en dalahäst, själva symbolen för Dalarna som bageriet ligger i. Dalahästen kommer nu i uppdaterad, handmålad design och kommer även att bli större. Anna Ohlsson, som är gammelfarmor till Peter och Annika som i dag leder bageriet, får sin namnteckning med på de nya förpackningarna. Det kommer också att ligga en kurbits i bakgrunden på trekanterna och de runda knäckepaketen. På Minirut-förpackningarna kommer brödet att synas bättre för att det inte ska kunna förväxlas med annat bröd. Det kommer också att enkelt gå att se vilket koldioxidavtryck varje förpackning ger, någonting som ligger bageriet extra varmt om hjärtat.

Samtidigt som alla förpackningar byts ut uppdateras loggan med en större dalahäst med tydliga, handmålade penseldrag, det kommer nytt butiksmaterial, mallar och annat med avsändare Leksands Knäckebröd.

Förpackningarna kommer att bytas ut efter hand i butiker under våren.

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x