Lavendel i årets glögg

PUBLICERAD: 10 september 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Blossa 14 - low

Årets glögg från Blossa har inspirerats av de violetta dalgångarna i Provence och har smaksatts med soltorkad lavendel. Till årets nyheter hör också Blossa Frisk, en lätt vinglögg som är smaksatt med fläder och citrus samt Blossa 4,7 % – en röd lätt vinglögg med lägre alkoholhalt jämfört med traditionell vinglögg.

Blossas populära årgångsglögg är inne på sitt tolfte år med olika spännande smaksättningar. Efter förra årets smakresa till Dalarna där årgångsglöggen smaksattes med nypon och hallon vänds nu blickarna till den väldoftande blomman lavendel. Lavendel tillhör familjen kransblommiga växter och används till doftframställning, men även som dekoration och krydda i matlagning. Den är för många synonym med Provence i södra Frankrike, och till Blossa14 har 992 kg lavendel från Provence i Frankrike använts.

–  Vi har inspirerats av de väldoftande och violetta lavendelfälten i Provence vilket även återspeglas i flaskans formgivning. Resultatet är en frisk och balanserad glögg som passar bra till såväl klassiska glöggtillbehör som mer matiga tilltugg som lagrade ostar och lufttorkad skinka, säger Maria Snitting, Senior Brand Manager på Blossa.

Blossa 14 är som tidigare år gjord på en vinbas och i år har ett franskt, torrt vitt vin med hög syra
blandats med ett modernt Muscatvin från Spanien. Vinblandningen har fått mognadslagra i drygt en månad och sedan kryddats med glöggsprit och lavendelsprit. Slutligen har den sötats med socker och akaciahonung.

Ett stiliserat mönster av lavendelfält i violett pryder flaskan till Blossa 14, tillsammans med koordinaterna till orten Digne-les-Bains i södra Frankrike. Blossa 14 finns i Systembolagets beställningssortiment från den 1 oktober och kostar 97 kr.
Blossa Frisk är en lätt vinglögg som tillverkas av ett vitt vin där alkoholen varsamt har avlägsnats, och sedan kryddats med Blossas traditionella glöggkryddor samt fläder och citrus. Blossa Frisk har en torrare karaktär än Blossas övriga glöggvarianter. Glöggen har en alkoholhalt på 2,2 % vol och finns i dagligvaruhandeln från mitten av oktober med ett rekommenderat cirkapris på 30 kr.
Blossa 4,7 % är en röd lätt vinglögg som är kryddad med Blossas klassiska kryddblandning. Blossa 4,7 % har fortfarande den kryddiga och fylliga smaken som är kännetecknande för Blossa men har en lägre alkoholhalt jämfört med traditionell vinglögg. Blossa 4,7 % finns på Systembolaget från den 3 november och kostar 49 kr.

 

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432