Läskjättens nya burkdesign

PUBLICERAD: 28 mars 2019
UPPDATERAD: 24 januari
De nya läskburkarna kommer ut i den svenska handeln under april månad.

Efter att ha haft samma modell i 47 år lanserar Coca-Cola greppvänligare och långsmala läskburkar med uppdaterad design.

Förändringen avser burksortimentet 330 milliliter för dryckerna Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua. Enligt läskjätten har moderniseringen av burken inneburit en stor investering och omfattande arbete med att avveckla den gamla produktionslinjen och få den nya på plats.

Nästan 90 procent av all dryck som säljs i Sverige av Coca-Cola european partners produceras i i Jordbro utanför Stockholm. Den nya linjen producerar 28 burkar i sekunden, motsvarande 102 000 burkar per timme. Burken som nu har blivit långsmal har även fått en uppdaterad design.

– Vi gläder oss åt att introducera det här nya formatet. I Sverige har vi haft samma modell på burkarna i 47 år och vi tror att den här nya, eleganta och mer greppvänliga förpackningen kommer att falla många i smaken. På andra marknader där de nya burkarna lanserats har de blivit populära och många föredrar den långsmala modellen, säger Samantha Walker, marknadsdirektör på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-cola AB säger att den nya designen ligger i linje med företagets globala strategi.

– Den ikoniska röda färgen på Coca-Cola original taste blir mer framträdande även på Coca-Cola zero sugar. Tanken är att föra fram att de har samma goda smak, men där konsumenten kan välja med eller utan socker.

De nya burkarna kommer ut i såväl dagligvaruhandeln som servicehandeln i början av april.

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Coca-Cola testar ny multipackförpackning utan plast i Tyskland

Coca-Cola testar nu ett koncept som vi känner igen från Carlsberg och deras ölburkar sedan några år. Man ersätter plastsvepet runt multipacks med limpunkter och ett handtag av kartong. Det skriver Packaging Europe.
cocax
Coca-Cola testar ny multipackförpackning utan plast i Tyskland

Underberg lanserar färdiga cocktails tappade på glasburk

Det tyska alkoholmärket Underberg har lanserat en nyhet inom RTD-segmentet. Här är det glas som gäller i SUP-lösning.
Underbergx
Underberg lanserar färdiga cocktails tappade på glasburk

Vad sägs om en burk öl där CO2 håller en citronskiva flytande?

Japanska Asahi har lanserat en smart teknologisk lösning. Den utnyttjar koldioxiden som frigörs när man öppnar burken med drycken Mirai no Lemon Sour för att få riktiga citronskivor att flyta upp till ytan, med målet att skapa en "unik sensorisk upplevelse", enligt företaget.
asahi-lemons-1752573210x
Vad sägs om en burk öl där CO2 håller en citronskiva flytande?