Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

PUBLICERAD: 17 februari 2025
UPPDATERAD: 18 februari
Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.

Lantchips-tatueringen som pryder Marcs höft.

Som ett stort fan av Lantchips med favvosmaken ”Grillat” bestämde Marc Strömberg sig för att göra en permanent kärleksförklaring på höften av det hela. Bilden på tatueringen fick snabbt spridning på sociala medier och nådde Lantchips marknadschef Joseph Bautista, som i sin tur fick upp ögonen för Marcs unika illustrationsstil. Det fanns dock ett litet problem – ”Grillat” skulle utgå ur sortimentet.

– Jag minns att jag tänkte ”åh nej! Här har han tatuerat in sin favoritchipspåse och så kommer den sluta tillverkas”. I samma veva erbjöd Marc sig att göra en stor tavla i fullfärg till oss som nu hänger på vårt kontor, säger Joseph, och Marc flikar in:

– Det var från början bara ett beställningsverk för utsmyckning, men vi klickade så bra med varandra att vi ville fortsätta samarbeta, säger han.

I gengäld har Joseph blivit – som han själv beskriver det – Marcs privata hovleverantör av chips, vilket innebär att han ofta kan fixa fram smaker som är svåra att få tag på eller som inte finns på den svenska marknaden.

Joseph Bautista på Lantchips framför Marc Strömbergs tavla som hänger på deras kontor.
Den nya påsdesignen

Lantchips chipspåsar har sedan länge bestått av papper med en tunn plastfilm på påsens insida. I Sverige är den typen av material inget problem när det kommer till miljöaspekten då de på Fiskeby pappersbruk kan separera papper och plast. Den tekniken finns dock inte i övriga Europa, där Lantchips också säljs.

– Vi ville ta fram en påse speciellt för den europeiska marknaden i monomaterial för att göra den enklare att återvinna. Därför gjorde vi den helt i plast. Först var vi inne på att ha samma design som den ursprungliga påsen men eftersom den är designad för att just ge en papperskänsla hade det känts lite som att vi lurar konsumenten. Därför landade vi i en off white-färg med det svenska temat.

Resultatet av en relation som började 2017.
Resultatet av en relation som började 2017

För Umeåsonen Marc var det speciellt viktigt att få med symboler från norra Sverige, Västerbotten och Sápmi (se illustrationen i sin helhet längst ned).

– Där brinner mitt hjärta starkast. Designen ska kommunicera ”Sverige” utanför Sverige, så vi tog fram ett gäng olika symboler som igenkänning: älgar, fjäll, midsommarstång, Globen, vikingar och så vidare.

Pontus berättar att det initialt fanns en del farhågor hos de övriga på Lantchips kring huruvida den nya varianten verkligen skulle flyga. Lantchips har gjort sparsamt med ändringar på påsdesignen genom åren så att lansera en förpackning med en så pass järv illustration var ett stort steg.

– Men när de fick se slutresultatet blev det direkt succé, och inte bara internt. När vi ställde ut på ISM i Köln (världens största mässa för godis och snacks) blev vi överrösta med fin feedback, och det är helt och hållet Marcs förtjänst, säger Pontus.

Marc badar. Foto: Simone Rah.

Marc, tycker du det är roligast att jobba med uppdrag där du får fasta ramar att förhålla dig till eller där du får stor konstnärlig frihet?

– Jag kan leverera på båda, men jag gillar när uppdragsgivaren har vänt sig till mig både för min ritstil OCH mitt kreativa omdöme. Där de litar på att jag gör val som i slutändan blir bäst för både dem och mig, säger Marc och lägger till:

– Förutom att motivet i det här fallet inte är färglagt så är det precis som jag annars ritar. De gav mig väldigt fria händer i utförandet, och vi gjorde inga stora korr i slutändan alls.

Lantchips-tatueringen som pryder Marcs höft.
Chipstips

Med Sveriges läskprins på tråden vore det direkt tjänstefel att inte passa på att fråga om den bästa matchningen av chips tillsammans med läsk.

– Åh wow, här finns det oändligt med bra kombinationer. Vi måste inkludera dipp också. Jag har dippat chips i filmjölk sen jag var superliten. Svenska Lantchips Dill&Gräslök med dipp på filmjölk, droppar av japansk soja ovanpå, samt en stark Ingefärsläsk, det är helt underbart, säger Marc och lägger till:

– Chili Habanero-chips med cheddardipp och en Cream Cola är också en supertrio. Prova också att ringla ketchup ovanpå filmjölk i en dipp, det passar med ALLA chips.

Läs vidare

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024