Lanserar en ny förpackningsdesign

PUBLICERAD: 15 mars 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Sibylla förpackning
Sibylla tar nu plats i en helt ny kostym som ett steg i kedjans förflyttning från ”gatukök” till en modern svensk snabbmatskedja. En viktig pusselbit i den nya visuella identiteten är förpackningarna som i vår får ett helt nytt utseende.

– I samband med att vi för ett par år sedan beslutade att göra en total genomlysning av varumärket, vår profil och position på marknaden, så anlitade vi reklambyrån Volt i Stockholm. Nu börjar vi se konkreta resultat av det arbetet, som omfattar allt från den grafiska profilen till interiördesignen i restaurangerna, arbetskläder, menyer och förpackningsdesign, säger Sibyllakedjans marknadschef Lena Lundvall.

För den som besöker Sibylla på Mall of Scandinavia i Stockholm blir de utseendemässiga förändringarna tydliga, en modern restaurangmiljö som kommer stå modell för kedjans kommande etableringar i fler attraktiva lägen.

Den nya förpackningsdesignen som nu lanseras är framtagen för att förstärka och matcha det utvecklade restaurangkonceptetet.

– Interiördesignen innehåller olika träslag, kombinerade med varma toner och starka accentfärger, vilket också legat till grund för arbetet med förpackningsdesignen. Där valde vi en liknande väg med naturfärgade material som kontrasteras med mer färgstarka inslag, berättar Michael Lee Bjerkö, designer på Volt.

– Vi har även färgkodat de olika menystorlekarna för att göra det tydligare för gästerna, säger Michael Lee Bjerkö.

Totalt sett handlar det om över 20 olika förpackningstyper, allt från hamburgerfickor till dryckesbägare, och det nya utseendet är ett rejält avsteg från de tidigare förpackningarna i de traditionella Sibyllafärgerna rött och blått.

Sibylla är ett av Sveriges mest kända och folkkära varumärken, med stolta traditioner ända sedan 1932. Sibylla-kedjan består av drygt 160 restauranger från Ystad i söder till Kiruna i norr. Sibylla bjuder på en riktigt svensk snabbmatsupplevelse, med fokus på att gästerna skall ”Ha det gott!”. Företaget vill bjuda på nylagad, god mat och ett bemötande fullt av hjärta, med en ambition om att ha Sveriges nöjdaste snabbmatsgäster. Sibylla-kedjan drivs av Nordic Fast Food AB, som ägs gemensamt av franchisetagarna och Atria Concept AB.

Senaste nytt

Studentbidrag i Packnorth Award 2025 - Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Beata Tapola Jakobsson och Sofie Josefsson studerar till förpackningsingenjör, en YH-utbildning på Haganässkolan i Älmhult. De har sänt in ett bidrag i kategorin ”Förpackningsindustrins framtid” i Packnorth Award 2025. Deras bidrag är en glödlampaförpackning som även fungerar som en lampskärm.
origamilightbulbpackages2x
Studentbidrag i Packnorth Award 2025 – Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Det är mycket som snurrar kring begreppet PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) för närvarande. Frågorna är många, hur ska man som företag agera för att klara de förordningar, det vill säga krav eller de direktiv som kommer att gälla inom kort. Naturvårdsverkets Åsa Stenmarck och Anna Fråne reder ut begreppen i ett inspelat webbinar som arrangerades nyligen.
Åsa och Annax
Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka - bara en tiondel återvinns

Användningen av plast leder till stora mängder avfall och konsumtionen väntas öka i framtiden. Samtidigt återvinns knappt en tiondel av den plast som slängs. Det visar den senaste kartläggningen av plastflöden i Sverige.
plast engångsartiklarx
Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka – bara en tiondel återvinns

NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

När vi närmar oss stängning av första halvåret av 2025 kan Näringslivets Producentansvar (NPA) konstatera att de fakturerade förpackningsavgifterna överstigit de faktiska kostnaderna för insamling och återvinning. Nu återförs överskottet till kunderna – i linje med bolagets icke-vinstdrivande modell.
FTI-pressbild
NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x
Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak
Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx
Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx
Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP