Lanserar en ny förpackningsdesign

PUBLICERAD: 15 mars 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Sibylla förpackning
Sibylla tar nu plats i en helt ny kostym som ett steg i kedjans förflyttning från ”gatukök” till en modern svensk snabbmatskedja. En viktig pusselbit i den nya visuella identiteten är förpackningarna som i vår får ett helt nytt utseende.

– I samband med att vi för ett par år sedan beslutade att göra en total genomlysning av varumärket, vår profil och position på marknaden, så anlitade vi reklambyrån Volt i Stockholm. Nu börjar vi se konkreta resultat av det arbetet, som omfattar allt från den grafiska profilen till interiördesignen i restaurangerna, arbetskläder, menyer och förpackningsdesign, säger Sibyllakedjans marknadschef Lena Lundvall.

För den som besöker Sibylla på Mall of Scandinavia i Stockholm blir de utseendemässiga förändringarna tydliga, en modern restaurangmiljö som kommer stå modell för kedjans kommande etableringar i fler attraktiva lägen.

Den nya förpackningsdesignen som nu lanseras är framtagen för att förstärka och matcha det utvecklade restaurangkonceptetet.

– Interiördesignen innehåller olika träslag, kombinerade med varma toner och starka accentfärger, vilket också legat till grund för arbetet med förpackningsdesignen. Där valde vi en liknande väg med naturfärgade material som kontrasteras med mer färgstarka inslag, berättar Michael Lee Bjerkö, designer på Volt.

– Vi har även färgkodat de olika menystorlekarna för att göra det tydligare för gästerna, säger Michael Lee Bjerkö.

Totalt sett handlar det om över 20 olika förpackningstyper, allt från hamburgerfickor till dryckesbägare, och det nya utseendet är ett rejält avsteg från de tidigare förpackningarna i de traditionella Sibyllafärgerna rött och blått.

Sibylla är ett av Sveriges mest kända och folkkära varumärken, med stolta traditioner ända sedan 1932. Sibylla-kedjan består av drygt 160 restauranger från Ystad i söder till Kiruna i norr. Sibylla bjuder på en riktigt svensk snabbmatsupplevelse, med fokus på att gästerna skall ”Ha det gott!”. Företaget vill bjuda på nylagad, god mat och ett bemötande fullt av hjärta, med en ambition om att ha Sveriges nöjdaste snabbmatsgäster. Sibylla-kedjan drivs av Nordic Fast Food AB, som ägs gemensamt av franchisetagarna och Atria Concept AB.

Läs vidare

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx