Lanserar en ny förpackningsdesign

PUBLICERAD: 15 mars 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Sibylla förpackning
Sibylla tar nu plats i en helt ny kostym som ett steg i kedjans förflyttning från ”gatukök” till en modern svensk snabbmatskedja. En viktig pusselbit i den nya visuella identiteten är förpackningarna som i vår får ett helt nytt utseende.

– I samband med att vi för ett par år sedan beslutade att göra en total genomlysning av varumärket, vår profil och position på marknaden, så anlitade vi reklambyrån Volt i Stockholm. Nu börjar vi se konkreta resultat av det arbetet, som omfattar allt från den grafiska profilen till interiördesignen i restaurangerna, arbetskläder, menyer och förpackningsdesign, säger Sibyllakedjans marknadschef Lena Lundvall.

För den som besöker Sibylla på Mall of Scandinavia i Stockholm blir de utseendemässiga förändringarna tydliga, en modern restaurangmiljö som kommer stå modell för kedjans kommande etableringar i fler attraktiva lägen.

Den nya förpackningsdesignen som nu lanseras är framtagen för att förstärka och matcha det utvecklade restaurangkonceptetet.

– Interiördesignen innehåller olika träslag, kombinerade med varma toner och starka accentfärger, vilket också legat till grund för arbetet med förpackningsdesignen. Där valde vi en liknande väg med naturfärgade material som kontrasteras med mer färgstarka inslag, berättar Michael Lee Bjerkö, designer på Volt.

– Vi har även färgkodat de olika menystorlekarna för att göra det tydligare för gästerna, säger Michael Lee Bjerkö.

Totalt sett handlar det om över 20 olika förpackningstyper, allt från hamburgerfickor till dryckesbägare, och det nya utseendet är ett rejält avsteg från de tidigare förpackningarna i de traditionella Sibyllafärgerna rött och blått.

Sibylla är ett av Sveriges mest kända och folkkära varumärken, med stolta traditioner ända sedan 1932. Sibylla-kedjan består av drygt 160 restauranger från Ystad i söder till Kiruna i norr. Sibylla bjuder på en riktigt svensk snabbmatsupplevelse, med fokus på att gästerna skall ”Ha det gott!”. Företaget vill bjuda på nylagad, god mat och ett bemötande fullt av hjärta, med en ambition om att ha Sveriges nöjdaste snabbmatsgäster. Sibylla-kedjan drivs av Nordic Fast Food AB, som ägs gemensamt av franchisetagarna och Atria Concept AB.

Läs vidare

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Bio-PET i stället för fiber i äggförpackning

För ovanlighetens skull en nyhet som berättar om ett byte från fiber till plast.
quail-biopet-utvald

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432