Lakrits i ny kostym

PUBLICERAD: 16 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Lakritsfabrikens förpackning har en höjd och på toppen finns en svart rosett som håller ihop förpackningen. På baksidan finns en text om Mia Stolpe och hennes design samt innehållsförteckning.

Lakritsfabriken lanserar en ny serie med chokladdragerad lakrits. Det bäddade också för att ta fram en helt ny förpackning och design i samarbete med konstnärinnan Mia Stolpe.

En ny serie lakrits- och chokladprodukter släpps från Lakritsfabriken i Ramlösa. Produkterna kommer i en helt ny förpackning och visas för första gången upp publikt på Formexmässan. Företaget skriver i ett pressmeddelande att när idén till den nya kollektionen med chokladdragerad lakrits kom så föddes även tanken på att göra en mer exklusiv förpackning. Målet var att den också skulle vara praktisk att ge bort som present.

Sedan två år tillbaka har företagets kollektion med presentförpackningar prytts av konstnärinnan Mia Stolpes design . Samarbetet fortsätter nu, och Stolpes stadsmotiv kommer att klä även den nya förpackningen. Alla produkter kommer att vara döpta efter olika städer där de viktigaste symbolerna, byggnaderna och sevärdheterna är illustrerade.

– När jag för två år sedan träffade Mia Stolpe föll jag direkt för hennes konst. Dessa färgglada kollage av städer och platser ger våra förpackningar ett iögonfallande uttryck och lyfter våra produkter, säger Martin Jörgensen, vd och grundare för Lakritsfabriken.

Läs vidare

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.
topx

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1