Många företag vill använda mer återvunnen plast i förpackningar och de nya EU-reglerna tvingar också fram det. Samtidigt är det problem med balansen i kostnader mellan återvunnen och ny råvara, som talar till det återvunna materialet nackdel. En del varumärkesägare backar därför nu. Det skriver Matt Tudball som är Senior Editor for Recycling på ICIS.
Det är en prisskillnad på nära 600 €/ton mellan återvunnen (R-PET och ny PET vilket gör att vissa varumärken minskar användningen av återvunnet innehåll eftersom kostnadsbesparingar förblir nyckeln 2025, skriver Matt Tudball och fortsätter:
R-PET-marknaden har blivit hausse under första kvartalet och priserna pressas upp.
Samtidigt har PET-priserna sett en viss uppåtgående rörelse men hamnar alltmer under tryck nedåt från billig import, vilket kan få spridningarna mellan jungfruligt och återvunnet material att öka ytterligare.
Fritt förhandlade FGP-priser (Food Grade Pellets) för material tillgängligt på den öppna marknaden ligger för närvarande mellan 1 600-1 680 €/ton FD NWE, medan kontaktpriser – priser kopplade till råmaterialbal och/eller flingor och vanligtvis föremål för en formelberäkning – ibland ligger på långt över 1 800 €/ton i vissa delar av Europa.
Detta står i skarp kontrast till det nuvarande priset på ny PET som fortfarande representerar en betydande kostnadsbesparing jämfört med R-PET-flingor och pellets.
Flera aktörer på R-PET-marknaden, inklusive dryckesmärken, har sagt att vissa varumärken och snabbrörliga konsumentvaruföretag (FMCG) drar ner sin användning av R-PET till de lägsta kontrakterade volymerna, som för dryckesflaskor ofta är mellan 25 och 30 procent. Detta är antingen för att uppfylla det obligatoriska återvunna innehållsmålet för dryckesflaskor som anges i engångsplastdirektivet (SUPD), som trädde i kraft den 1 januari 2025, eller i linje med företagets interna mål.
Coca-Cola Company tillkännagav i december 2024 betydande förändringar av sina hållbarhetsmål för 2030, i vissa fall försenade och minimerade mål – vilket har lett till kommentarer från europeiska R-PET-marknadsaktörer om att vissa varumärken nu känner sig mer modiga att minska tidigare tillkännagivna R-PET-innehållsmål, ofta satta mellan 50 och 100 procent till en mer kostnadseffektiv nivå och mer kostnadseffektiv.
Många varumärken gick stort på R-PET-innehållsmål i början av 2020-talet efter att SUPD antogs 2019, som visas i diagrammet nedan. Skillnaden mellan R-PET FGP och ny PET steg avsevärt från 2019 och framåt, vilket visar en ökad efterfrågan på R-PET, och även om marknaden har varit volatil de senaste åren är skillnaden mellan R-PET och PET fortfarande högre än innan direktivet antogs.
Priserna nådde en topp i juni 2022 men levnadskostnadskrisen 2023 och 2024 såg ett mycket skarpare fokus på kostnadsbesparingar, och återvinningsföretagen började komma under mycket mer press för att försöka göra R-PET mer konkurrenskraftig eftersom konsumenter i delar av Europa fokuserade mer på pengarna i plånboken än mängden R-PET i sin dryckesflaska.
Medlemsstaterna har ännu inte infört några betydande finansiella eller ekonomiska påföljder för bristande efterlevnad för varumärken som inte når SUPD:s mål på 25 procent, vilket leder till att vissa PET-flasktillverkare och varumärken fortsätter att använda minsta R-PET-innehåll, eller till och med håller sig till enbart ny PET tills de tvingas göra förändringen.
Detta gäller särskilt för små och medelstora varumärken, och särskilt i delar av Central- och Östeuropa, även om det också har noterats i andra delar av Europa.
Enkelt uttryckt vill många varumärken inte betala höga priser för återvunnet material tillverkat av plastavfall från konsumentmarknaden när de kan få jungfruligt material till lägre priser.
Diagrammet nedan visar spridningen mellan mittpunkten av FD Europe PET-flaska hartspriset och FD NWE livsmedelsklassade pellets, som för närvarande ligger på 590 €/ton.
Denna minskning av användningen av R-PET FGP i synnerhet har resulterat i vissa högre lagernivåer än förväntat, vilket leder till att vissa leverantörer erbjuder FGP under marknadspriset för att skifta volymer eller frigöra rörelsekapital.
Det finns fortfarande hopp om att 2025 kommer att se bättre efterfrågan på FGP och R-PET jämfört med de två föregående åren, och den årliga Plastics Recyclers Show Europe (PRSE) i Amsterdam den 1 – 2 april kommer att vara ett bra tillfälle att mäta känslan av marknaden för Q2 och in i resten av året.