Låg kostnad före cirkularitet hos varumärkesägare

PUBLICERAD: 28 mars 2025
UPPDATERAD: 27 mars

Många företag vill använda mer återvunnen plast i förpackningar och de nya EU-reglerna tvingar också fram det. Samtidigt är det problem med balansen i kostnader mellan återvunnen och ny råvara, som talar till det återvunna materialet nackdel. En del varumärkesägare backar därför nu. Det skriver Matt Tudball som är Senior Editor for Recycling på ICIS.

Det är en prisskillnad på nära 600 €/ton mellan återvunnen (R-PET och ny PET vilket gör att vissa varumärken minskar användningen av återvunnet innehåll eftersom kostnadsbesparingar förblir nyckeln 2025, skriver Matt Tudball och fortsätter:

R-PET-marknaden har blivit hausse under första kvartalet och priserna pressas upp.

Samtidigt har PET-priserna sett en viss uppåtgående rörelse men hamnar alltmer under tryck nedåt från billig import, vilket kan få spridningarna mellan jungfruligt och återvunnet material att öka ytterligare.

Fritt förhandlade FGP-priser (Food Grade Pellets) för material tillgängligt på den öppna marknaden ligger för närvarande mellan 1 600-1 680 €/ton FD NWE, medan kontaktpriser – priser kopplade till råmaterialbal och/eller flingor och vanligtvis föremål för en formelberäkning – ibland ligger på långt över 1 800 €/ton i vissa delar av Europa.

Detta står i skarp kontrast till det nuvarande priset på ny PET som fortfarande representerar en betydande kostnadsbesparing jämfört med R-PET-flingor och pellets.

Flera aktörer på R-PET-marknaden, inklusive dryckesmärken, har sagt att vissa varumärken och snabbrörliga konsumentvaruföretag (FMCG) drar ner sin användning av R-PET till de lägsta kontrakterade volymerna, som för dryckesflaskor ofta är mellan 25 och 30 procent. Detta är antingen för att uppfylla det obligatoriska återvunna innehållsmålet för dryckesflaskor som anges i engångsplastdirektivet (SUPD), som trädde i kraft den 1 januari 2025, eller i linje med företagets interna mål.

Coca-Cola Company tillkännagav i december 2024 betydande förändringar av sina hållbarhetsmål för 2030, i vissa fall försenade och minimerade mål – vilket har lett till kommentarer från europeiska R-PET-marknadsaktörer om att vissa varumärken nu känner sig mer modiga att minska tidigare tillkännagivna R-PET-innehållsmål, ofta satta mellan 50 och 100 procent till en mer kostnadseffektiv nivå och mer kostnadseffektiv.

Många varumärken gick stort på R-PET-innehållsmål i början av 2020-talet efter att SUPD antogs 2019, som visas i diagrammet nedan. Skillnaden mellan R-PET FGP och ny PET steg avsevärt från 2019 och framåt, vilket visar en ökad efterfrågan på R-PET, och även om marknaden har varit volatil de senaste åren är skillnaden mellan R-PET och PET fortfarande högre än innan direktivet antogs.

 

Priserna nådde en topp i juni 2022 men levnadskostnadskrisen 2023 och 2024 såg ett mycket skarpare fokus på kostnadsbesparingar, och återvinningsföretagen började komma under mycket mer press för att försöka göra R-PET mer konkurrenskraftig eftersom konsumenter i delar av Europa fokuserade mer på pengarna i plånboken än mängden R-PET i sin dryckesflaska.

Medlemsstaterna har ännu inte infört några betydande finansiella eller ekonomiska påföljder för bristande efterlevnad för varumärken som inte når SUPD:s mål på 25 procent, vilket leder till att vissa PET-flasktillverkare och varumärken fortsätter att använda minsta R-PET-innehåll, eller till och med håller sig till enbart ny PET tills de tvingas göra förändringen.

Detta gäller särskilt för små och medelstora varumärken, och särskilt i delar av Central- och Östeuropa, även om det också har noterats i andra delar av Europa.

Enkelt uttryckt vill många varumärken inte betala höga priser för återvunnet material tillverkat av plastavfall från konsumentmarknaden när de kan få jungfruligt material till lägre priser.

Diagrammet nedan visar spridningen mellan mittpunkten av FD Europe PET-flaska hartspriset och FD NWE livsmedelsklassade pellets, som för närvarande ligger på 590 €/ton.

Denna minskning av användningen av R-PET FGP i synnerhet har resulterat i vissa högre lagernivåer än förväntat, vilket leder till att vissa leverantörer erbjuder FGP under marknadspriset för att skifta volymer eller frigöra rörelsekapital.

Det finns fortfarande hopp om att 2025 kommer att se bättre efterfrågan på FGP och R-PET jämfört med de två föregående åren, och den årliga Plastics Recyclers Show Europe (PRSE) i Amsterdam den 1 – 2 april kommer att vara ett bra tillfälle att mäta känslan av marknaden för Q2 och in i resten av året.

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx