Labelexpo i april ställs in – flyttas till 2023

PUBLICERAD: 2 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Etikett- och förpackningsmässan Labelexpo Europe ställs in i år. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Den europeiska etikett- och förpackningsmässan Labelexpo Europe var planerad att genomföras 26–29 april i Bryssel. Nu meddelar arrangören att mässan flyttas fram till september 2023. Bristen på leveranser av komponenter och material i spåren av pandemin och den pågående situationen i Ukraina pekas ut som orsaker till att mässan flyttas fram.

Labelexpo-mässan var planerad att hållas 26–29 april i Bryssel. Men i ljuset av ett ökat tryck på leveranskedjorna som den europeiska etikettindustrin upplever, tillsammans med den pågående situationen i Ukraina, meddelar arrangören nu att flyttar fram mässan.

Beslut tagits i samråd

Tarsus Group, arrangör av de globala Labelexpo-mässorna, skriver i ett pressmeddelande att beslutet har tagits i nära samråd med utställare, föreningar och den breda branschen. Många är direkt påverkade av bristen på komponenter och material:

”Dessa brister, utlösta av pandemin, har eskalerat under de senaste månaderna med långa ledtider som nu stör leveranskedjan i Europa. Eftersom evenemanget skulle äga rum om knappt två månader och att det är svårt att få en överblick framåt har lett till att event-teamet flyttar mässan i etikettindustrins intresse.”

September 2023

Nya datum för mässan blir 11–14 september 2023.

Lisa Milburn, Labelexpos vd, förklarar i ett pressmeddelande:

– För det första skulle jag vilja tacka för det stöd vi har fått från branschen med många som engagerar sig för Labelexpo Europe trots de problem som många av dem för närvarande hanterar. Vi vet att beslutet att boka om mässan kommer att vara lika nedslående för dem som det är för oss.

– Det här har varit ett mycket svårt beslut för oss att ta, vi har arbetat outtröttligt för att övervinna problem med leveranskedjan och producera den show som branschen behöver, särskilt i ljuset av de senaste två årens utmaningar. Tyvärr har dessa problem visat sig vara oöverstigliga i detta skede så vi känner att omläggning är det ansvarsfulla beslutet att fatta.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432