Kryddburkar får bioplast

PUBLICERAD: 13 maj 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Ny design, bioplast och mindre mängd glas i Kockens kryddförpackningar. Foto: Pressbild

Kryddglasen är redan i dag tillverkade av 55–60 procent återvunnet glas, insamlat från sorteringsanläggningar. Nu byter Kockens till bioplast för locken på förpackningarna.

Mängden glas i Kockens kryddförpackningar har minskat med 6,3 procent eller 33 ton glas per år. Det är en reducering av klimatavtrycket med hela 28 ton koldioxid, uppger företaget.

– Vi har arbetat aktivt för att kunna erbjuda en ännu mer hållbar förpackning och göra det lättare för konsumenten att göra klimatsmarta val. Och självklart blir det en extra stor effekt när vi genomför det på vårt mest populära glas, säger förpackningsutvecklaren Sarah Danielsson i ett pressmeddelande.

Bioplast i lock

Kockens har även gjort förändrat plastlocken till kryddburkarna. Dessa består nu av biobaserad plast vilket lett till att 10,5 procent mindre mängd material används. Kockens har satt upp ett mål att deras förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025.

–För att minska klimatpåverkan ställer vi om till ett material som är fossilfritt och det nya locket är 100 procent materialåtervinningsbart.

Ny design

Företaget har också tänkt om gällande förpackningsdesignen och gett förpackningarna en mer avskalad naturlig look. Den gröna färgen på locket finns kvar, men i en ny nyans.

 

 

 

 

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se