Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

PUBLICERAD: 16 april 2024
UPPDATERAD: 16 april
Konsumenterna styr förpackningsutvecklingen enligt Tetra Paks undersökning. Foto: Unsplash

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.

Tre av de fem främsta hållbarhetsåtagandena från företag involverar plastreducering och sjuttiosju procent av dem uttrycker en vilja att acceptera kostnaden för att implementera hållbara metoder. Allt i ett försök att möta konsumenternas krav på hållbarhet – den viktigaste drivkraften för att ta itu med miljöfrågor.

Dagens mat- och dryckesföretag (F&B) är redo att minimera plast som ett favoriserat förpackningsmaterial, eftersom nyare forskning har avslöjat att tre av de fem främsta åtaganden som företagsledare gjort för att möta hållbarhetsutmaningar inkluderar minskningen av plastanvändningen. Tetra Paks undersökning frågade om F&B-tillverkarnas inställning till hållbarhet, nu och om fem år.

Konsumenternas efterfrågan

Hälften av de undersökta företagen pekade ut konsumenternas efterfrågan som den främsta katalysatorn bakom implementeringen av nya hållbara lösningar inom tillverknings- och bearbetningsarenan. Detta återspeglar känslan som finns i en separat Tetra Pak-konsumentstudie om förpackningar. Den fann att avsikten att köpa hos nästan tre av fyra tillfrågade (sjuttiofyra procent) skulle öka om ett varumärke pratade om miljöfrågor, medan fyrtiotvå procent tror att en ”miljövänlig förpackning” motiverar ett högre pris, vilket ger branschen ett betryggande argument för att anta en affärsmodell som minskar miljöpåverkan.

Sjuttiosju procent av företagen uttryckte en vilja att acceptera kostnadsrelaterade kompromisser i samband med implementeringen av hållbara tillverknings- och bearbetningslösningar trots att branschen står inför pågående makroekonomiska utmaningar. Denna insikt följer COP28, där många intressenter från den privata sektorn engagerade sig för hållbarhetsmål och initiativ.

Nått en vändpunkt

Företagens fokus på miljöpåverkan tycks ha nått en vändpunkt, med det är brådskande att anta metoder som minskar koldioxidutsläppen i världens livsmedelssystem som förutspås öka med tio procent under de kommande fem åren, från fyrtionio till femtionio procent. På frågan om hur förpacknings- och bearbetningsleverantörer kan bidra, identifierade sextiofem procent av företagen vikten av ny produktutveckling, vilket bekräftar den avgörande roll som innovation spelar i den globala kampen mot klimatförändringar, konstaterar Tetra Pak.

 

 

Läs vidare

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson

Billerud utser ny chef för verksamheten i Nordamerika

Billerud hade till för något år sedan stora planer på att bygga om fabriken i Escanada till en kartongproducerande enhet i storlek med den jättemaskin man har i Grums. Så blev det inte och det beslutet ledde till lite turbulens på managementnivå. Nu har koncernen utsett Doug Schwartz till President Billerud North America och medlem av bolagets koncernledning.
Billerudx

Yrkeshögskolan Älmhult söker engagerad lärare inom förpackningskonstruktion

I takt med att efterfrågan på hållbara och innovativa förpackningslösningar ökar, söker Yrkeshögskolan i Älmhult en erfaren och passionerad lärare till kursen Förpackningskonstruktion, CAD och testning.
product-school-1ZYJqPwh-PI-unsplash

Svenska idrottare kraftsamlar med städning över hela landet

På lördag 21 september går idrottsungdomar från Skåne till Norrbotten ut och städar längs Sveriges kuster och vattendrag. Förutom att städa bort åtskilliga ton skräp från naturen bidrar ungdomarna med värdefullt tillskott till föreningskassan.
Returpackx

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson