Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
Tre av de fem främsta hållbarhetsåtagandena från företag involverar plastreducering och sjuttiosju procent av dem uttrycker en vilja att acceptera kostnaden för att implementera hållbara metoder. Allt i ett försök att möta konsumenternas krav på hållbarhet – den viktigaste drivkraften för att ta itu med miljöfrågor.
Dagens mat- och dryckesföretag (F&B) är redo att minimera plast som ett favoriserat förpackningsmaterial, eftersom nyare forskning har avslöjat att tre av de fem främsta åtaganden som företagsledare gjort för att möta hållbarhetsutmaningar inkluderar minskningen av plastanvändningen. Tetra Paks undersökning frågade om F&B-tillverkarnas inställning till hållbarhet, nu och om fem år.
Konsumenternas efterfrågan
Hälften av de undersökta företagen pekade ut konsumenternas efterfrågan som den främsta katalysatorn bakom implementeringen av nya hållbara lösningar inom tillverknings- och bearbetningsarenan. Detta återspeglar känslan som finns i en separat Tetra Pak-konsumentstudie om förpackningar. Den fann att avsikten att köpa hos nästan tre av fyra tillfrågade (sjuttiofyra procent) skulle öka om ett varumärke pratade om miljöfrågor, medan fyrtiotvå procent tror att en ”miljövänlig förpackning” motiverar ett högre pris, vilket ger branschen ett betryggande argument för att anta en affärsmodell som minskar miljöpåverkan.
Sjuttiosju procent av företagen uttryckte en vilja att acceptera kostnadsrelaterade kompromisser i samband med implementeringen av hållbara tillverknings- och bearbetningslösningar trots att branschen står inför pågående makroekonomiska utmaningar. Denna insikt följer COP28, där många intressenter från den privata sektorn engagerade sig för hållbarhetsmål och initiativ.
Nått en vändpunkt
Företagens fokus på miljöpåverkan tycks ha nått en vändpunkt, med det är brådskande att anta metoder som minskar koldioxidutsläppen i världens livsmedelssystem som förutspås öka med tio procent under de kommande fem åren, från fyrtionio till femtionio procent. På frågan om hur förpacknings- och bearbetningsleverantörer kan bidra, identifierade sextiofem procent av företagen vikten av ny produktutveckling, vilket bekräftar den avgörande roll som innovation spelar i den globala kampen mot klimatförändringar, konstaterar Tetra Pak.