Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

PUBLICERAD: 16 april 2024
UPPDATERAD: 16 april
Konsumenterna styr förpackningsutvecklingen enligt Tetra Paks undersökning. Foto: Unsplash

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.

Tre av de fem främsta hållbarhetsåtagandena från företag involverar plastreducering och sjuttiosju procent av dem uttrycker en vilja att acceptera kostnaden för att implementera hållbara metoder. Allt i ett försök att möta konsumenternas krav på hållbarhet – den viktigaste drivkraften för att ta itu med miljöfrågor.

Dagens mat- och dryckesföretag (F&B) är redo att minimera plast som ett favoriserat förpackningsmaterial, eftersom nyare forskning har avslöjat att tre av de fem främsta åtaganden som företagsledare gjort för att möta hållbarhetsutmaningar inkluderar minskningen av plastanvändningen. Tetra Paks undersökning frågade om F&B-tillverkarnas inställning till hållbarhet, nu och om fem år.

Konsumenternas efterfrågan

Hälften av de undersökta företagen pekade ut konsumenternas efterfrågan som den främsta katalysatorn bakom implementeringen av nya hållbara lösningar inom tillverknings- och bearbetningsarenan. Detta återspeglar känslan som finns i en separat Tetra Pak-konsumentstudie om förpackningar. Den fann att avsikten att köpa hos nästan tre av fyra tillfrågade (sjuttiofyra procent) skulle öka om ett varumärke pratade om miljöfrågor, medan fyrtiotvå procent tror att en ”miljövänlig förpackning” motiverar ett högre pris, vilket ger branschen ett betryggande argument för att anta en affärsmodell som minskar miljöpåverkan.

Sjuttiosju procent av företagen uttryckte en vilja att acceptera kostnadsrelaterade kompromisser i samband med implementeringen av hållbara tillverknings- och bearbetningslösningar trots att branschen står inför pågående makroekonomiska utmaningar. Denna insikt följer COP28, där många intressenter från den privata sektorn engagerade sig för hållbarhetsmål och initiativ.

Nått en vändpunkt

Företagens fokus på miljöpåverkan tycks ha nått en vändpunkt, med det är brådskande att anta metoder som minskar koldioxidutsläppen i världens livsmedelssystem som förutspås öka med tio procent under de kommande fem åren, från fyrtionio till femtionio procent. På frågan om hur förpacknings- och bearbetningsleverantörer kan bidra, identifierade sextiofem procent av företagen vikten av ny produktutveckling, vilket bekräftar den avgörande roll som innovation spelar i den globala kampen mot klimatförändringar, konstaterar Tetra Pak.

 

 

Läs vidare

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.