Konsumenter vill ha papper

PUBLICERAD: 19 oktober 2016
UPPDATERAD: 24 januari

swedbag

Bärkassen är inte längre bara något som transporterar en produkt från butiken till hemmet, utan blir en allt viktigare del i köpprocessen.

Bärkassen är inte längre bara något som transporterar en produkt från butiken till hemmet, utan blir en allt viktigare del i köpprocessen – både före och efter köpet. Många konsumenter, speciellt i de yngre leden vill ha förpackningar som är bra för miljön och samhället – och som dessutom visar upp varumärket för andra efter avslutat köp. Fler och fler företag väljer att byta från plastkassar till papperskassar. Den stora drivkraften kommer från kundledet som vill se fler miljövänliga alternativ, samtidigt som papper uppfattas som ett exklusivare material.

Användningen av plastkassar ifrågasätts på fler och fler håll på grund av dess ofördelaktiga miljöegenskaper både vid tillverkning och nedbrytning. Förra året röstade EU-parlamentet igenom bindande mål för att kraftigt minska bruket av tunna plastpåsar inom EU. Naturvårdsverket har föreslagit att plastkassar ska kosta minst fem kronor för att leva upp till EU-direktivet och kraftigt bidra till att minska användningen av plastkassar. Detta kommer att snabba upp förändringstakten som redan är initierad och drivs på av miljömedvetna konsumenter.

Papperskassar är bättre för miljön. IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort en livscykelanalys där en papperskasse tillverkad av kraftpapper från Sverige jämförs med en petroleumbaserad plastpåse tillverkad i Europa. Slutsatsen är att plastpåsar orsakar dubbelt så stora utsläpp av växthusgaser som en papperspåse.

Fler och fler svenska företag byter till papperskassar. Hållbarhet börjar bli en självklarhet för producenter som vill kvalificera sig som leverantör till allt mer medvetna konsumenter.

Swedbag lyfter affären med hållbara bärkassar – infrastruktur för handeln och butiker. Kassen stärker köpupplevelsen och fortsätter att kommunicera långt efter avslutat köp. Swedbag erbjuder rådgivning, logistiktjänster och ett heltäckande utbud av bärkassar. Från produktionsanläggningen i Jordbro levereras bärkassar med både platta och tvinnade handtag. Swedbag – specialister på bärkassar.

Läs vidare

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Senaste nytt

Snart dags för Drupa – här är de sex största trenderna att hålla ögonen på

Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
dmitry-ratushny-xsGApcVbojU-unsplash

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx

Nedläggning gör det svårare att återvinna vätskekartong i Tyskland

Troligen kommer kapacitet för återvinning av vätskekartongförpackningar att stängas ner i Tyskland inom kort.
julian-hochgesang-mjtq122xaoY-unsplashx

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy