Konsumenter vill ha papper

PUBLICERAD: 19 oktober 2016
UPPDATERAD: 24 januari

swedbag

Bärkassen är inte längre bara något som transporterar en produkt från butiken till hemmet, utan blir en allt viktigare del i köpprocessen.

Bärkassen är inte längre bara något som transporterar en produkt från butiken till hemmet, utan blir en allt viktigare del i köpprocessen – både före och efter köpet. Många konsumenter, speciellt i de yngre leden vill ha förpackningar som är bra för miljön och samhället – och som dessutom visar upp varumärket för andra efter avslutat köp. Fler och fler företag väljer att byta från plastkassar till papperskassar. Den stora drivkraften kommer från kundledet som vill se fler miljövänliga alternativ, samtidigt som papper uppfattas som ett exklusivare material.

Användningen av plastkassar ifrågasätts på fler och fler håll på grund av dess ofördelaktiga miljöegenskaper både vid tillverkning och nedbrytning. Förra året röstade EU-parlamentet igenom bindande mål för att kraftigt minska bruket av tunna plastpåsar inom EU. Naturvårdsverket har föreslagit att plastkassar ska kosta minst fem kronor för att leva upp till EU-direktivet och kraftigt bidra till att minska användningen av plastkassar. Detta kommer att snabba upp förändringstakten som redan är initierad och drivs på av miljömedvetna konsumenter.

Papperskassar är bättre för miljön. IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort en livscykelanalys där en papperskasse tillverkad av kraftpapper från Sverige jämförs med en petroleumbaserad plastpåse tillverkad i Europa. Slutsatsen är att plastpåsar orsakar dubbelt så stora utsläpp av växthusgaser som en papperspåse.

Fler och fler svenska företag byter till papperskassar. Hållbarhet börjar bli en självklarhet för producenter som vill kvalificera sig som leverantör till allt mer medvetna konsumenter.

Swedbag lyfter affären med hållbara bärkassar – infrastruktur för handeln och butiker. Kassen stärker köpupplevelsen och fortsätter att kommunicera långt efter avslutat köp. Swedbag erbjuder rådgivning, logistiktjänster och ett heltäckande utbud av bärkassar. Från produktionsanläggningen i Jordbro levereras bärkassar med både platta och tvinnade handtag. Swedbag – specialister på bärkassar.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning