Konica Minolta ser bra möjligheter för digital etikettproduktion 2024

PUBLICERAD: 9 januari 2024
UPPDATERAD: 9 januari
Dryckesindustrin är enligt Konica Minolta extra intressant för de som digitaltrycker etiketter.

Sacha-Vittori Paolucci på Konica Minolta, ser både problem och möjligheter för digital produktion av etiketter under år 2024. När vi kan notera en global nedgång i tryckproduktion, ser det bättre ut för digital etikettproduktion.

Sacha-Vittori Paolucci har titeln Head of Industrial Print Business Development i Europa. Så här säger han om marknaden:

”I en värld av osäkerhet där en upplevd global nedgång totalt sett i tryckproduktion är en del av ekvationen, det är uppmuntrande att se att digitala etiketter, förpackningar och utsmyckning lyser starkt.

Ett behov av större automatisering och av innovativa end-to-end lösningar kommer även fortsättningsvis att stå högt på agendan och vara en viktig drivkraft framåt för industrins intressenter såsom konverterare, varumärken och leverantörer. Ett ökat fokus på kompletta produktionsarbetsflöden i förpacknings- och etikettsektorerna hjälper också konverterare att hitta nya möjligheter.

När märknings- och förpackningskraven blir allt mer komplexa när datakraven växer, efterlevnads och regleringsmiljöerna skärps, förlitar sig leverantörskedjan alltmer på märkning som en viktig källa till spårbarhet.

Mer tillväxt

Alla dessa faktorer pekar på att Europas digitala etikett och förpackningsmarknader – och faktiskt de över hela världen – kan vänta sig ännu mer tillväxt. ”Efterfrågan på digitalt tryckta förpackningar förblev generellt hög med produkter som etiketter som producerades i volym och inte längre begränsas till kortsiktigt marknadsföringsarbete.” säger Smithers i sin globala översikt för tryckutrustningsmarknader. Samtidigt kunde wellpappindustrin se en stor efterfrågan på digitaltryckta förpackningar.

Tillverkning, detaljhandel, transport, textilier, mat och dryck, och logistik är alla viktiga faktorer som har inneburit att digital produktion av etiketter blivit en vanlig teknik och med många förpackningsmarknader vid en vändpunkt och mogna för digital produktion.

Sacha-Vittori Paolucci .
Dryckesbranschen ett intressant tillväxtområde

Dryckesbranschen är en sektor där vi kommer att se kunderna öka sin verksamhet exponentiellt med digital etikettutskrift i kombination med till exempel prägling, foliering och stansning utsmyckning under de kommande åren. Taktila effekter med lack och folier blir allt viktigare när till exempel en vinkonsument fattar beslut om vad som ska köpas.

Förtroendet för digitalt producerade vinetiketter backas också upp av branschexperter. ”Under de kommande fem åren kommer användningen av ny digital dekoreringsteknik att öka även vid kortare serier, något som inte minst vinmarknaden kommer att ta till sig”, säger Smithers-rapporten.
” Medökningen av premiumviner blir säkerhet och skydd mot piratkopiering som en del av etiketten blir allt viktigare för vinproducenter.”

Möjligheter mot varumärkesförfalskning, inklusive ett innovativt och state-of-the-art projekt för bläckstråleskrivare med Industrial Inkjet Ltd (IIJ), var en viktig del av vårt deltagande på Labelexpo i september förra året. Vår AccurioLabel 230 press konfigurerades på mässan med Grafisk Maskinfabriks (GM) DC330 Mini. IIJ, som är en erkänd, global expert inom säkerhetstryck med UV-bläck, visade också på andra möjligheter.

Nära samarbete viktigt

Som europeisk marknadsandelsledare inom digitala etikettpresssystem (enligt Infosource), kommer vi att fortsätta att tänja på gränserna för att hjälpa konverterare att få nya tryckmöjligheter. Vi tror att närmare samarbeten med kunder och partners, pågående jobb med att revolutionera tryckteknik och förbättrad effektivitet kommer att vara avgörande under de kommande åren.

Arbetsflöde, mjukvara och processautomation, tillsammans med molnlösningar, är också viktiga effektivitetsdrivare som en del av strävan mot den”smarta fabriken”.

Trots uppsvinget i digital etikettillverkning, förutspås övergripande tillväxt för sektorn ha en ”mjuk utsikt”. Detta kommer att fortsätta åtminstone under första halvåret 2024, enligt den senaste Finatanalysen av marknaden.
e-handeln bromsar in

En av de negativa trenderna är anmärkningsvärt nog en ”kontinuerlig inbromsning” i e-handelsförsäljning, ett område som annars har varit en betydande drivkraft de senaste åren.

”Inbromsningen är här för att stanna, eftersom postpandemiska medvindar avtar samtidigt som hög inflation och stigande räntor dämpar efterfrågan avsevärt”, säger rapporten.

Trots att vi har gjort stora framsteg på etikettmarknaderna, förstår vi också de betydande utmaningar som våra kunder kommer att ställas inför under året. Men det är vår magkänsla att problem som tillgången på råvaror kommer att börja lätta. Detta trots en Gartner-rapport som refererar till en undersökning år 2021 som sade att 68 procent av de ledande företagen i försörjningskedjan noterade stora störningar och att 79 procent av organisationer med över 500 anställda vill vara bättre förberedda för risker under de närmaste åren.

Mycket påverkar

Förutom utbud-och-efterfrågan frågor, drabbas alla våra kunder – inklusive tryckare, konverterare, finansbolag och företag av indirekta effekter av världshändelser. Pandemin och påtvingade nedstängningar innebar att ett betydande antal erfarna anställda gick i förtidspension, vilket ökar bristen på kvalificerad arbetskraft, och det finns ökat intresse av att jobba hemifrån.

Vi tror dock att våra kunder kommer att försöka hitta mer finansiering för attraktiva utbildningar, kontinuerlig personalutveckling, samt tillgodose en balans mellan arbete och privatliv. Faktumet att våra produkter är lätta att använda för våra kunder gör jobben för de talanger de söker mer attraktiva. Och varför inte leta efter att anställa fler unga talanger – och träna dem själva

Allt viktigare i framtiden kommer Industry 5.0 att bli, där människor arbetar tillsammans med avancerade teknik- och artificiella intelligensdrivna robotar för att förbättra arbetsplatsprocesser.”

 

Läs vidare

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Nordvalls Etikett först i Norden med HP Indigo V12

Som första tryckeri i Skandinavien har Nordvalls Etikett investerat i HP Indigos flaggskepp, HP Indigo V12.
HP 12x

Förpackningsindustrin målet för världens snabbaste digitala B1-press enligt Agfa

Vid ett exklusivt evenemang för förpackningskonverterare och tryckare, presenterade Agfa sin nya SpeedSet 1060 bläckstråleskrivare för förpackningsmarknaden. Man säger att det är den snabbaste digitala B1-pressen på marknaden.
Print-Bars-1_1200x600

Canon lanserar ny inkjetpress för etiketter på Drupa

Canon har förhandsvisat en ny inkjetpress för etiketter, LabelStream LS2000, som är speciellt inriktad mot livsmedelsindustrin. Första liveuppträdande blir på Drupa nästa år.
230922_LabelStream-LS2000_LeftCG_NoShadow-1024x682x

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor