Konica Minolta och MGI samarbetar om inkjet spot UV-lack

PUBLICERAD: 11 april 2023
UPPDATERAD: 14 april
Bild: Konica Minolta.

Konica Minolta har lanserat AccurioShine 3600, som drivs av uv-spotlacksteknik från MGI. En kompakt maskin för att snabbt kunna förädla on demand-utskrifter och digitaltryckta förpackningar.

Som ett led i utvecklingen av MGI JETvarnish 3D One, använder den här digitala inkjetlösningen registreringsteknik baserad på artificiell intelligens och ett led-härdningssystem som ska göra arbetet enkelt för användaren. Det framgår i ett pressmeddelande. Maskinen är kompakt designad och möjliggör uv-spotlack och digital varmfoliering utan behov av raster, plåtar eller stansar.

Förädling på olika sätt

Enligt företaget kan den användas i prototyptillämpningar och fullskalig produktion för att applicera 2D- och 3D-glanseffekter, taktila effekter och digital varmfoliering. Det ska kunna ske till ett överkomligt pris och genom en enklare process än liknande lösningar på marknaden, vilket sägs öka vinstmarginalerna samtidigt som den erbjuder en rad utskriftseffekter.

För variabeltryckare

AccurioShine 3600 är kompatibel med pappersformatet B3+ eller 364  x 750 millimeter. Maskinen stöder variabeltryck och dess streckkodsläsare kan läsa streckkoder från ett förtryckt ark som kommunicerar med en TIFF-fil som redan finns lagrad på arbetsstationen – en funktion som i kombination med Automatic PDF File Converter kan skriva ut PDF-filer inom några minuter.

– Lanseringen av AccurioShine 3600 är ett bevis på vårt engagemang riktat mot tryckindustrin och förädlingsmarknaden som verkar i premiumsegmentet, säger Tony Charlet, general manager på MGI Global Business.

Fokus på digital efterbehandling

Han säger att den pågående transformationen som sker till digitaltryck gör att det också läggs mer tonvikt på digitalisering av prepress- och postpressprocesser. Det gäller även på on-demand utskrifter i små upplagor.

– Genom att kombinera AccurioShine 3600 med andra digitala färgskrivare från Konica Minolta, kan våra kunder inte bara få sina verksamheter att växa på nya sätt, utan också tillföra mervärde till sina kunder genom att tillhandahålla kostnadseffektiv, effektfull och högklassig förädling för korta serier.

– I tryckeribranschen räcker det inte längre att bara erbjuda kvalitet och hastighet till låga priser, utan om det mervärde som gör att tryck verkligen sticker ut. Ju mer du kan differentiera, desto bättre affärstillväxt kan uppnås, säger Tony Charlet.

 

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Israels krig tvingar Landa Digital Printing att minska personalen kraftigt

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess genom att säga upp över 100 av sina 500 anställda, skriver den israeliska finanstidningen Globes.
Landa_01x
Israels krig tvingar Landa Digital Printing att minska personalen kraftigt

HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Flera nya funktioner i HPs programvara, inklusive en dedikerad AI-agent och chatbot för tryckproduktion, är utformade för att göra det enklare för tryckerier att automatisera arbetsflöden presenterades på årets Dscoop Edge konferens i USA.
HP-Nio.-PR-fotox
HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx
Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox
Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500