Komposterbara påsar i enskikts biomateral håller brödet färskt längre

PUBLICERAD: 12 januari 2024
UPPDATERAD: 11 januari

Det brittiska företaget Treetop Biopak lanserar nu komposterbara påsar för bröd och andra bageriprodukter. Påsarna är tillverkade av ett enskikts bioplastmaterial med höga barriäregenskaper. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.

Treetop Biopak skriver i ett pressmeddelande att deras komposterbara påsar är ett svar på den miljöpåverkan som miljontals brödpåsar av konventionell plast dagligen orsakar hos såväl konsumenter som livsmedelsleverantörer. Dessa påsar har en låg återvinningsgrad och hamnar därför oftast på soptippar eller i förbränningsanläggningar.

”Treetop Biopaks komposterbara påsar innebär i stället en hållbar lösning eftersom de är designade för att komposteras. När de kasseras på rätt sätt lämnar de inga mikroplatser eller föroreningar efter sig, vilket ger ett miljövänligt alternativ till traditionella färska bageriprodukters plastförpackningar”, skriver företaget i sitt pressmeddelande.

En av de långvariga utmaningarna med komposterbara påsar har varit att bibehålla färskheten hos det förpackade brödet. Treetop Biopaks egenutvecklade enskiktsmaterial har högre barriäregenskaper och är speciellt designat för ökad hållbarhet för färska bageriprodukter.
Förutom färskt bröd har det komposterbara materialet testats framgångsrikt på flowpackmaskiner med andra frukost- och bageriprodukter, bland annat pannkakor och småkakor.

”Dessa tester bekräftar ytterligare materialets mångsidighet och bevisar dess effektivitet i olika bageritillämpningar”, skriver företaget.
Treetop Biopak grundades år 2020 av Amir Gross, en förpackningsprofessionell med många års erfarenhet inom förpackningsindustrin. Företaget är specialiserat på komposterbara biobaserade förpackningsmaterial i form av produkter som påsar, livsmedelsfilm, sträck- och krympfilm.

Jerry Pettersson/JP Press Agency

 

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx