Kompakt inkjetmaskin för förpackningar i korta serier

PUBLICERAD: 11 februari 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Inkjetskrivaren PKG-675i ska snabbt kunna printa på kartong och wellpapp. Foto: Pressbild

Vattenbaserat bläck i ett pass på wellpapp och kartong. Konica Minolta släpper en inkjetmaskin i Europa. En instegsmodell för konverterare och varumärkesägare som vill skriva ut förpackningar i korta serier.

Från en dag till en annan ska den nya inkjetmaskinen kunna installeras ute hos kunder så att de kan börja ta sig an korta förpackningsserier. Konica Minolta underströk på ett digitalt pressevent att skrivaren, PKG-675i, öppnar dörrar för konverterare och varumärkesägare att producera förpackningar on demand och således också till e-handeln som fått en extra skjuts i pandemin.

– Tillväxten inom e-handel är en av de utpekade trenderna inom förpackningsindustrin framöver, och detta kommer att få stor inverkan för dem inom wellpapp-förpackningssektorn, säger Edoardo Cotichini, Senior manager för Konica Minoltas affärsområde Professional Print.

Instegsmodell för korta serier

Det rör sig om ett maskinsläpp för den europeiska marknaden och tillverkaren är tydlig med att produkten inte avser att konkurrera med andra inkjetbjässar som spottar ur sig tryckta wellpappskivor i högvolymssegmentet. Snarare ska maskinen täppa till ett hål som instegsmodell.

Han betonar att bläckstråleskrivaren är speciellt anpassad för att skriva ut högkvalitativa prototyper och korta förpackningsserier med exempelvis personaliserade budskap. Priset för maskinen landar på runt en miljon kronor.

Edoardo Cotichini, Senior manager för Konica Minoltas affärsområde Professional Print. Foto: Pressbild

Maskinen är utvecklad av Konica Minoltas partner MTEX NS och använder vattenbaserade bläck – FDA-godkända för indirekt livsmedelskontakt. Fem av Memjets Versapass-printhuvuden – över 70 000 munstycken i vardera – sitter i maskinen. De är konfigurerade med CMYK och en extra färgkanal med svart för förbättra skuggor och svärta i utskriftsprocessen som sker i ett pass.

18 meter per minut

Utskriftshastigheten är 150 millimeter per sekund,  alternativt 300 millimeter per sekund, beroende på om utskriften sker i den högre upplösningen 1600 x 1600 dpi eller i den lägre, 1600 x 800 dpi.

– Om materialet tillåter kan du skriva ut upp till 18 meter per minut i hög upplösning, säger Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef för Konica Minolta Europe.

Det är tekniskt möjligt att bygga på med en automatisk inmatning, men i nuläget aviserar tillverkaren att något sådant inte är under utveckling, trots att de tog sig en lång funderare på saken:

– Vi måste ha med i beräkningen att det är en maskin för att snabbt ta produkter till marknaden, och vi vill ha korta ledtider. Ju mindre tid en operatör behöver för att justera och lyfta in material för korta serier i en iläggare desto bättre, säger han och beskriver maskinen som lätt att använda.

Ark och färdigstansade format

Operatören placerar alltså arket manuellt på inmatningsbältet där det sedan fixeras och pressas ner plant inför utskriften. Bredden på media som kan matas in i maskinen är 1,2 meter och själva printbredden sträcker ut sig till 1 067 millimeter.

PKG-675i är anpassad för att skriva ut korta serier av kartong- och wellpapplådor. Foto: Pressbild

Maskinen kan skriva ut olika typer av falskartong eller wellpapp, exempelvis brun kartong eller vit bestruken och obestruken kartong – antingen i form av ark eller i färdigstansade format.

– Så fort du har printat klart kan du vika ihop den och förpackningen är klar att användas.

En integrerad maskinenhet rengör materialet i dess framfart på bältet innan utskriften tar vid:

– Det är en station med vakuumrengöring som huvudsakligen är till för att ta bort dammpartiklar från ytan på materialskivorna, säger Carsten och tillägger att speciellt när det handlar om wellpapp så kan det finnas kvar rester och damm efter stansningen.

Under presentationen av maskinen passade tillverkaren också på att prata om missuppfattningarsom finns kring inkjettekniken.

– Många människor tvekar inför om inkjet är rätt teknik att använda. Men vi har många goda argument att redovisa, säger han och tar bland annat upp bläckkostnaden.

– Man kan lätt få uppfattningen att den här typen av bläck är den dyraste på marknaden. Priset per liter är relativt högt och folk blir lite chockade när de ser det, men man måste se det hela ur ett bredare perspektiv; att du använder rätt droppstorlek i relation till bläcket du använder vilket har direkt inverkan på bläckförbrukningen du måste betala för.

Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef för Konica Minolta Europe säger att det finns en del missuppfattningar när det kommer till inkjet. Foto: Pressbild
1,2 picoliters droppstorlek

Memjets skrivhuvud har 1,2 picoliters droppstorlek. Han jämför droppstorleken med andra inkjettekniker som befinner sig på sju picoliter eller högre beroende på vad de ska användas till.

– Mängden bläck vi använder per kvadratmeter är väsentligt mycket lägre. Några av testjobben vi har producerat visar att de kommer ut ur maskinen med mindre än en milliliter bläck, och ibland hälften så mycket. Det beror på ditt format förstås, men det är fantastiskt låg bläckförbrukning. Ur det perspektivet ger det dig fördelar både när det kommer till bläckkostnad och total produktionskostnad.

Instegsmodellen levereras med en ripp-lösning från Caldera:

– Vi har en väldigt lätthanterlig windowsbaserad grafisk interface tillsammans med Calderas ripp-lösning som är välkänd inom förpackningsindustrin, säger han och tillägger:

– Caldera-rippen kännetecknas av att vara en av de mest lätthanterliga och kraftfullaste lösningarna på marknaden.

 

 

 

 

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Senaste nytt

Generellt sett ganska dystert på marknaden enligt Grafiska Företagen

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.
Evax

Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging

Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

Billerud vill dra nytta av den växande efterfrågan på fiberbaserade förpackningar

På Billeruds kapitalmarknadsdag i Stockholm kommunicerades en uppdaterade strategi. Styrelsen beslutat om nya långsiktiga finansiella mål och om strategiska investeringar i Nordamerika.
Vatnex

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx