Kodak säljer sin första digitalpress för flexibla förpackningar

PUBLICERAD: 17 december 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Randy Vandagriff, vd för Enterprise inkjet systems division och vice vd på Eastman Kodak Company, Jim Continenza, styrelseordförande i Eastman Kodak Company, Aldo Peretti, vd och styrelseordförande hos Uteco Group, Riccardo Passerini, försäljningschef för Kodaks affärsområde Enterprise Inkjet Systems Division för medelhavet- och balkanregionerna.

Debuten för den publika massan väntas komma på Drupa-mässan i Düsseldorf. Men redan har Kodak sålt det första exemplaret av sin digitalpress med kontinuerlig bläckstråleteknik för att trycka flexibla förpackningar.

UTECO Sapphire EVO W heter den nya digitalpressen som är utrustad med Kodaks ULTRASTREAM-teknik – kontinuerlig inkjet. Enligt företaget är det den första digitalpressen för flexibla förpackningar som har utrustats med denna bläckteknik. Maskinen har en tryckbredd på 1,25 meter. Det formatet möjliggör, enligt Kodak, att att varumärkesägare och föörpackningskonverterare kan utnyttja digitaltrycket i stil med flexotryckets tryckformat.

Vattenbaserat bläck

Kodak skriver att de har utvecklat en digitalpress anpassad för en föränderlig bransch. Utskriftshastigheten sägs motsvara analoga pressar och bläcket är vattenbaserat. Sapphire EVO W är anpassad för mindre och mellanstora serier och kampanjer, och trycker variabeldata. Kodak utlovar att maskinen ger användaren minskat avfall och ökad försäljning till lägre kostnader. Det vattenbaserade bläcket öppnar dörren för att trycka applikationer inom dryck och livsmedel samt hygienartiklar.

– ULTRASTREAM revolutionerar flexibla förpackningar för varumärken,” säger Randy Vandagriff, vd för affärsområdet Enterprise inkjet systems division och vice vd på Eastman Kodak Company.

Samarbete med Uteco

Den nya digitalpressen, inriktad på flexibla förpackningar är utvecklad i samarbete Uteco, en tillverkare och leverantör av utrustning specifikt inom det flexibla förpackningssegmentet.

– Utecos tillämpning av vår teknik i deras nya press är banbrytande och ett bra exempel på hur Kodak hjälper tryckerier att sänka sina kostnader och öka effektiviteten. Vi är stolta över att kunna leverera det löfte vi gjorde i februari, att ha enheter på marknaden senare under andra halvåret 2020.

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx
Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x
Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox
Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500