Klart med förvärv: ”Inne i en expansiv fas”

PUBLICERAD: 20 december 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Optipack har sin produktion med tillverkning och tryck av förpackningar i Sunne. Foto: Optipack

Tingstad Group förvärvar Optipack, en tillverkare och utvecklare av förpackningar av flexibla material, papper och plast.

Tingstad Group har sitt huvudkontor i Göteborg och är moderbolag för Norbag AB och Jonsac AB som bedriver tillverkning av bärkassar, påsar och industrisäckar. Koncernen omsätter 3 500 miljoner kronor och sysselsätter 550 medarbetare.

Köper förpackningsutvecklare

Nu står det klart att Tingstad förvärvar Optipack, en utvecklare och tillverkare av förpackningar i flexibla material, papper och plast. Optipacks kunder finns bland annat inom livsmedels-, transport-, och byggindustrin.

– Tingstad Group är inne i en expansiv fas, vi ser framför oss höga krav från kunder och ett mycket stort intresse att köpa lokala produkter tillverkade av skandinavisk råvara producerade nära kundernas verksamhet. Vi ser framför oss en ambitiös plan med fokus på investeringar för att möta framtiden, säger Paul Jigberg, ägare i Tingstad Group, i ett pressmeddelande.

Ulrik Fauhlér, vd på Optipack. Foto: Optipack
˝En mycket stor fördel˝

Optipack med produktion i Sunne har 25 anställda och omsätter cirka 90 miljoner kronor. Företaget grundades 1917 och vänder sig till kunder på den skandinaviska marknaden. Ulrik Fauhlér, vd på OptiPack, säger att framtiden för OptiPack och dess kunder, medarbetare och leverantörer ser mycket ljus ut.

– Vi ser det som en mycket stor fördel att med en stark och investeringsvillig ägare utveckla oss till att bli mer kompletta, höja våra ambitioner för att möta de krav och normer som vi med säkerhet vet att våra kunder kommer att efterfråga, säger han i ett pressmeddelande.

Läs vidare

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah