Kiviks Musteri vill packa på burk - blir delägare i CanMan

PUBLICERAD: 8 februari 2024
UPPDATERAD: 8 februari
Foto: Unsplash

Kiviks Musteri packar idag i många olika förpackningsformat men inte i burk. Genom att bli delägare i CanMan kommer man nu även att kunna erbjuda detta.

Burk har de senaste åren blivit ett av de hetaste förpackningsformaten för dryck. Kiviks Musteri som tillverkar och fyller drycker av frukt, bär och grönt samt alkoholprodukter, både i egen regi och i form av legotillverkning, erbjuder flertalet förpackningslösningar i sin fabrik i Kivik; allt ifrån pappersförpackningar till glas, bag in box och pouch. På grund av platsbrist har det inte funnits möjlighet att bygga ut för att också kunna erbjuda dryck på burk. Därför kommer Kiviks Musteri nu att bli delägare i CanMan.

CanMan startade 2016 i Umeå och har på kort tid blivit en framstående burkleverantör som prisats av både DI Gasell och EY Entrepreneur of The Year. Företaget arbetar skandinaviskt med allt från så kallad mobil tappning där tappningsutrustning körs ut och installeras på det aktuella bryggeriet. Efter fyllning av burkarna packas utrustningen ihop igen och företaget kan använda platsen till annat. CanMan har också blandning och tappning på produktionsanläggningen i Göteborg, service av tappningsmaskiner och försäljning av burkar.

Nu blir alltså Kiviks Musteri delägare i CanMan.

– Fyllning i burk är efterfrågat och vi ser inga tecken på att trenden kommer avta. Snarare är vi övertygade om att kommer vi se mer olika typer av dryck i den här förpackningslösningen, säger Kiviks Musteris VD Thomas Jensen. Då vi vill fortsätta vara en helhetsleverantör är det här ett steg i precis rätt riktning. Vi är imponerade av CanMans tekniska kunnande och enorma drivkraft utan rädsla för utmaningar, och ser fram emot ett givande samarbete, fortsätter Thomas.

– CanMans övergripande syfte är att skapa hållbar affärsnytta för dryckesproducenter. Detta ligger väl i linje med Kiviks Musteris positionering. Vi, som ungt entreprenörsbolag med ständigt fokus på problemlösning och nära kundrelation, tillsammans med Kiviks Musteris mångåriga kunskap, kvalitet och långsiktiga arbete är en strålande matchning med många synergieffekter, säger CanMans VD Tor Troeng.

CanMan kommer fortsatt att vara ett oberoende företag, majoritetsägt av grundarna.

 

Läs vidare

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024

Stora Ensos nya megaanläggning för falskartong har startat produktionen

Stora Ensos nya linje för konsumentförpackningskartong vid Uleåborganläggningen i Finland har påbörjat produktionsupptrappningen. De första kundleveranserna väntas under andra kvartalet 2025.
Stora Ensox

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024