Ketchupförpackning som "exploderar"

PUBLICERAD: 9 maj 2025
UPPDATERAD: 9 maj

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.

Text: Harry van Deursen, Verpakkingsmanagement, Holland

Helas ketchup är lite som Felix i Sverige och har funnits i mer än femtio år. Förutom denna klassiker har Hela utökat sortimentet med olika smaksättare inklusive dressingar och såser. Det senaste tillskottet, Hela Tomato Ketchup, består av 70 procent solmogna tomater från Spanien och Portugal och lovar en sann smakexplosion. Detta gör denna reklamförpackning extra relevant.

En förpackning som överraskar

Designteamet menar att man stod inför en stor utmaning i detta fall. Hhur skapar du en förpackning som inte bara är visuellt tilltalande, utan också lägger till en upplevelse vid ”unboxing”?

– Vi ombads att utveckla något som omedelbart väcker uppmärksamhet och betonar tomaten som grund för produkten, säger Erwin Aelen, försäljningschef på Akarton.

Erwin Aelen.
Wow effekt

Resultatet är en rund förpackning som ser ut som en tomat och öppnar på ett överraskande sätt. Konstruktionen säkerställer att lådan öppnas i flera segment och sätter ketchupen i mitten. ”Detta skapar en wow-effekt som inte bara förbättrar varumärkesupplevelsen, utan också perfekt matchar vad vi vill uppnå med vår influencerstrategi och den inverkan vi vill göra på sociala medier”, säger Hela och tillägger att man försöker uppmuntra influencers att skapa roligt innehåll med deras ketchup.

Robust wellpapp och dubbelsidigt tryck

En förpackning med en sådan mekanism bör inte bara vara visuellt tilltalande, utan också robust och funktionell.

– Den största utmaningen var att hitta en konstruktion som håller både ketchupflaskan på plats och erbjuder en lekfull öppningsmekanism, förklarar Aelen.
Akarton valde robust wellpapp med fullfärgstryck på bägge sidor.

– Som ett resultat förblir förpackningen stark och designen kommer till sin egen utan störande veck och skärlinjer.

Hela förklarar att mycket uppmärksamhet har ägnats åt lådans grafiska utseende. Utsidan har den igenkännliga röda färgen på en tomat, komplett med en grön krona. På insidan ger förpackningen informativt innehåll om ketchupen.

Hållbarhet och påverkan

Förutom den kreativa designen spelar hållbarhet en viktig roll i denna förpackning.

– Vi ville erbjuda ett alternativ tillreklam förpackningar av plast, säger Aelen. Genom att välja wellpapp minskar den ekologiska påverkan utan att kompromissa med utseende och funktionalitet.

Marknadsföring av influencer

I en tid då visuellt innehåll är viktigare än någonsin är förpackningar som inbjuder till att dela på sociala medier ett smart drag.

– Överraskningseffekterna och den unika formen gör den idealisk för influencer marketing, säger Aelen.

– Folk vill packa upp detta och dela det med sina följare, vilket garanterar extra synlighet och engagemang runt varumärket.

Introduktionen av förpackningen visar hur förpackningar kan bidra till varumärkesupplevelsen och konsumentengagemang. Genom en kombination av kreativ design, hållbarhet och interaktion är denna förpackning inte bara ett slående utseende, utan också ett genomtänkt marknadsföringsverktyg.

– Hela ville ha en förpackning som stärker produkten och lämnar ett bestående intryck, avslutar Aelen. Med den explosiva öppningen och den genomtänkta designen verkar det verkligen lyckas.

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080
Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i ”One Size Fits All”-koncept från Plus Pack