Över 200 konverterare rankar de kartongbolag i Europa som de anser är mest värdefulla.
Dryga 200 konverterare, företag som bearbetar kartong till färdiga förpackningar, har sagt sitt i en varumärkesundersökning genomförd av analysföretaget Opticom International Research. I studien rankas Iggesunds varumärken Invercote och Incada allra högst. Undersökningen omfattar konverterare i Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien, Spanien, Schweiz, Belgien och Nederländerna inom branscherna läkemedel och hälsoprodukter, kosmetik och skönhetsvård, choklad och konfektyr, torra livsmedel, fryst och kyld mat samt vin och spritförpackningar. Undersökningen visar också att hög kvalitet och hållbarhetsegenskaper blir allt viktigare urvalskriterier över tid. Konverterarna har dessutom höga förväntningar på egenskaper som tryckbarhet, körbarhet i konverteringsprocessen och falsningsegenskaper.

– Konverterarnas utlåtanden, inte minst det faktum att man pekar ut körbarhet och produktkvalitet, styrker oss i uppfattningen att vår färdriktning är riktig. Att man sedan uppskattar vårt hållbarhetsarbete är också viktigt och ett starkt argument för våra produkter, säger Kenneth Nysten.
Undersökningen presenteras vartannat år och har genomförts sedan 2004.
– Varje gång vi placerar oss i toppen av denna undersökning får vi ett kvitto på att våra båda kartongkvaliteter ligger rätt i förhållande till marknadens krav. Naturligtvis är det extra glädjande att det just är konverterarna, de som lever på att förvandla den vita och lätta kartongen till funktionella och eleganta förpackningar”, säger Kenneth Nysten, nöjd sälj-och marknadsdirektör vid Iggesund.
Nedan listas Europas mest värdefulla kartongvarumärken enligt undersökningen:
1. Invercote (Iggesund)
2. Incada (Iggesund)
3. Tambrite (Stora Enso)
4. Ensocoat (Stora Enso)
5. Performa (Stora Enso)
6. BillerudKorsnäs (BillerudKorsnäs)
7. CKB (Stora Enso)
8. MetsäBoard Pro (Metsä Board)
9. Alaska Plus (International Paper)
10. MetsäBoard Classic (Metsä Board)
11. MetsäBoard Prime (Metsä Board)
